پایداری تولید و کارنامه موفق نیروگاه‌های حرارتی

در روزهای داغ تابستان که به دلیل پیشی گرفتن مصرف بر تولید، شهروندان شاهد وقوع خاموشی‌ در ساعاتی از شبانه‌روز بودند، نیروگاه‌های حرارتی کشور در تکاپوی تولید مستمر برای تامین انرژی الکتریکی بودند تا فصل گرم تابستان را سپری کنیم. در فروردین سال جاری دمای هوا پنج درجه سانتی‌گراد افزایش و در پی آن تقاضای […]

در روزهای داغ تابستان که به دلیل پیشی گرفتن مصرف بر تولید، شهروندان شاهد وقوع خاموشی‌ در ساعاتی از شبانه‌روز بودند، نیروگاه‌های حرارتی کشور در تکاپوی تولید مستمر برای تامین انرژی الکتریکی بودند تا فصل گرم تابستان را سپری کنیم.

در فروردین سال جاری دمای هوا پنج درجه سانتی‌گراد افزایش و در پی آن تقاضای مصرف برق نیز تا ۲۲ درصد روند صعودی داشت. تغییرات آب و هوایی و افزایش زودهنگام دمای هوا، همراه با کاهش حدود ۳۵ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری که بهره‌گیری از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی را کاهش داد، در کنار شرایط کرونایی، پیش‌بینی خاموشی‌ها را قوت بخشید؛ به طوری که تا پایان پیک مصرف امسال شاهد خاموشی‌ها در کشور بودیم.
در این میان نقش اساسی نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های حرارتی در تامین برق پایدار که بیش از ۸۰ درصد از سهم تولید انرژی الکتریکی را در کشور به عهده دارند جلوه یافت و صنعت برق حرارتی نقش مهمی را در عبور از پیک تابستان امسال ایفا کرد.
البته با توجه به پیش بینی تداوم وضعیت نزولی بارش ها در پاییز امسال، انتظار می رود، خاموشی ها در این فصل نیز ادامه یابد که در این شرایط، نیروگاه ها با برنامه ریزی و پیاده سازی الگوهای دقیق تعمیراتی می باید برای فصل پیک آینده واحدهای تولید برق خود را در سطح بالای آمادگی نگاه دارند.
پیک تابستان ۱۴۰۰ در حالی پایان یافت که علی‌رغم ناترازی تولید و مصرف برق، میزان تولید نیروگاه‌های حرارتی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۹ درصد افزایش یافت که در این میان، سهم افزایش تولید برق نیروگاه شهید رجایی قزوین نیز در رقابت بین عرضه و تقاضای انرژی الکتریکی، نزدیک به چهار درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و در همین مدت هم بیش از پنج درصد بر میزان آمادگی واحدهای سیزده گانه‌اش افزوده شد.
تولید برق از مسیر سختی عبور می کند مسیری که با حجم زیادی از فعالیت های فنی، تخصصی و پشتیبانی همراه است و این نیروگاه با تعهد به انجام وظیفه خود، سالانه حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید می کند که این مهم برگرفته از تعهدی است که متخصصان آن نسبت به انجام وظیفه خود دارند.
هرساله با هدف کسب آمادگی لازم برای تولید انرژی الکتریکی در فصل پرمصرف تابستان، تجهیزات واحدهای این نیروگاه مورد بازبینی قرار می گیرد و در این خصوص ۱۷ برنامه گسترده تعمیراتی برای انجام تعمیرات ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی، برنامه ریزی و پیاده سازی می شود.
حجم گسترده ای در ۳ حوزه الکتریک، ابزار دقیق و مکانیک که حضور متخصصان با تجربه و دارای دانش بالا را می طلبد و از سوی دیگر تامین قطعات و تجهیزات لازم برای تداوم فعالیت ۱۳ واحد نیروگاه شهید رجایی در شرایطی که کشورمان مورد تحریم های اقتصادی قرار گرفته ضرورتی است که با تکیه بر ظرفیت های داخلی و با بهره گیری از توانمندی متخصصان بومی، در حال انجام است.
فصل تابستان و پیک مصرف با کارنامه موفق نیروگاه شهید رجایی و نیروگاه های حرارتی در کمک به تامین برق مورد نیاز شبکه سراسری، پایان یافته است تا در ادامه چرخه تولید و در فصل تعمیرات، سطح آمادگی این نیروگاه ها همچنان بالا باقی بماند و چرخه تولید همواره پایدار است.