پایان سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با ۱۹۹ میلی متر بارندگی در استان مرکزی

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، از ثبت ۱۹۹ میلی‌متر بارندگی در استان مرکزی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ( اول مهر ۱۳۹۹ لغایت پایان شهریور ماه ۱۴۰۰) خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس مجتبی مرادی با بیان این مطلب اظهار کرد: متوسط بارندگی استان در […]

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، از ثبت ۱۹۹ میلی‌متر بارندگی در استان مرکزی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ( اول مهر ۱۳۹۹ لغایت پایان شهریور ماه ۱۴۰۰) خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس مجتبی مرادی با بیان این مطلب اظهار کرد: متوسط بارندگی استان در سال آبی گذشته ( اول مهر ۱۳۹۹ لغایت پایان شهریور ماه ۱۴۰۰) به ۱۹۹   میلی‌متر رسیده که نسبت به میزان بارندگی مدت مشابه سال گذشته (۳۵۹.۷میلی‌متر) ۴۴.۶۴ درصد و نسبت به میزان بارندگی مدت مشابه در دوره آماری بلند مدت (۲۷۶.۳میلی‌متر) ۲۷.۹۳درصد کاهش داشته است.

وی گفت: ایستگاه آستانه با ۳۶۳میلی‌متر و ایستگاه دوریدان با ۹۴.۵ میلی‌متر بارش به ترتیب بیشترین و کمترین میزان بارندگی را در میان ایستگاه‌های آب و هواشناسی استان داشتند.

مهندس مرادی با اشاره به اینکه  سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از نظر پراکندگی زمانی بارندگیها سالی با شرایط خاص بود، اضافه کرد: دی ماه ۹۹ و فروردین ماه ۱۴۰۰ دو ماه بسیار کم بارش در سطح استان بودند به طوریکه این میزان بارندگی در آمار ثبت شده طی ۵۰ سال گذشته کم سابقه بود همچنین کاهش نزولات برف در سطح استان در ماههای سرد سال باعث شد تا میزان جریانهای سطحی در رودخانه های استان در فصل گرم سال با کاهش شدید مواجه شوند .

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی افزود: بر اساس آخرین پیش بینیهای ارائه شده از سوی سازمان هواشناسی کشور، در طی ماههای مهر و آبان سال جاری ( دو ماه اول سال آبی ۰۱-۱۴۰۰ ) میزان بارندگی استان کمتر از میانگین دراز مدت خواهد بود و در آذر ماه این روند اندکی بهبود خواهد یافت ولی در مجموع شرایط استان از نظر بارندگی طی پاییز پیش رو وضعیت مطلوبی را نخواهد داشت.

مهندس مرادی در پایان خاطر نشان کرد: این موضوع لزوم مصرف بهینه منابع آب در تمامی بخشها را دوچندان می کند و تمامی مصرف کنندگان بایستی در مصرف این منبع حیات حداکثر صرفه جویی را داشته باشند تا انشاءا.. این شرایط خشکسالی را با حداقل آسیب سپری نماییم.