وقوع سیلاب در لفور سوادکوه شمالی

بارش سنگین دو روز متوالی نهم و دهم مرداد ماه در سوادکوه شمالی موجب سیلاب و خسارات به کشاورزان و مردم شد. انصارالحسینی فرماندار سوادکوه شمالی و احمدی بخشدار مرکزی این شهرستان که بصورت جداگانه پاسخگوی سوالات بوده اند، بارش باران را در ۲ بازه زمانی حدود ۲۳:۳۰ نهم مرداد تا بامداد و عصر دهم […]

بارش سنگین دو روز متوالی نهم و دهم مرداد ماه در سوادکوه شمالی موجب سیلاب و خسارات به کشاورزان و مردم شد.
انصارالحسینی فرماندار سوادکوه شمالی و احمدی بخشدار مرکزی این شهرستان که بصورت جداگانه پاسخگوی سوالات بوده اند، بارش باران را در ۲ بازه زمانی حدود ۲۳:۳۰ نهم مرداد تا بامداد و عصر دهم مرداد (امروز دانستند) که این بارش تا بالادست شهرستان سوادکوه ادامه داشت.
فرماندار انصارالحسینی در کل شهرستان و بخشدار احمدی در حوزه روستایی از قبل به دستگاه‌های ذی ربط اعلام هوشیاری دادند و به محض اولین تماس دهیاران به منطقه اعزام شدند.
بنابه گفته فرماندار سوادکوه شمالی و بیان احمدی بخشدار مرکزی سوادکوه شمالی که تا لحظه مصاحبه و بعد از آن در مناطق حادثه دیده حضور دارد، سیلاب در بالادست سوادکوه شمالی یعنی دهستان لفور بوده که چندین روستا را درگیر نموده.
بر اساس اعلام احمدی بخشدار مرکزی سوادکوه شمالی، سیلاب سال‌های گذشته از رودخانه یا دره ها بوده اما سیل اخیر از دو ناحیه به روستاها یا اطراف روستاها نفوذ کرد یک طرف از سوی جنگل بر اثر بارش شدید باران و شیب جنگلی و از طرف دیگر بر اتر دبی بالای سیلاب در رودخانه و انهار.
انصارالحسینی فرماندار سوادکوه شمالی عنوان کرد با امکانات و تجهیزات داخل شهرستان و بسیج و سازماندهی امکانات برای امداد رسانی نقلیه ای و جاده ای و… اعزام شدند.
بخشدار احمدی، روستاهای امام کلا، رئیس کلا، کالی کلا و درزی کلا را روستاهای درگیر مستقیم با سیل نام برد.
تخریب و خسارات برخی از حصارهای دور منازل و باغات در روستاهای امام کلا و رئیس کلا، آسیب به یک واحد مسکونی در روستای امام کلا، رانش پل روستای کالی کلا به درزی کلا نیز از جمله خسارات سیل به شمار میروند.
سیل عصر امروز نیز خسارت به برخی باغات و مزارع کشاورزی حاشیه مسیل ها وارد کرد.
خوشبختانه خساراتی به خطوط آب شرب یا منابع و مخازن آب شرب وارد نشد و آب شرب کاملا تحت مدیریت آبفا از نظر بهداشت و سلامت در استاندارد هست فقط لحظاتی صبح هنگام آب روستای کالی کلا گزارش کدر شدن اعلام شد که بلافاصله رئیس آبفا و کارشناسان اعزام که خوشبختانه با فوریت زمانی این مشکل که برای مدت کمی بوده حل و آب شرب زلال و بهداشتی و سالم می باشد
بنابه گفته مسئولین امر سلامت آب شرب کاملا مهیاست.
بنابه گفته فرماندار و بخشدار مرکزی سوادکوه شمالی راهداری خدمات خوبی داشته و تا لحظه تقریر گزارش تمامی راههای دهستان لفور باز می باشد، البته از کالی کلا به درزی کلا عبور عابرین مهیاست ولی فعلا خودرو نمی توانند تردد کنند که به گفته آقای انصارالحسینی فرماندار سوادکوه شمالی این مشکل تا ساعتی دیگر برای روز یازدهم مرداد رفع می شود.
مقرر گردید شرکت آب منطقه ای تا ساعاتی دیگر یک دستگاه بیل زنجیری به مناطق لفور اعزام نماید.
فرماندار انصارالحسینی و بخشدار احمدی متفق القول اعلام کردند پلی جدید با رعایت اصول مهندسی و آینده نگری سیلاب در کنار پل فعلی مذکور در حال ساخت هست که حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی ساخت داشته و در اسرع وقت با دستور فرماندار انصارالحسینی اقدام مضاعف انجام خواهد گرفت، ضمن اینکه فرماندار سوادکوه شمالی بیان داشت با فوریت طی ساعات آتی تردد و عبور و مرور به روستای درزی کلا به حالت قبل بر می گردد.
خوشبختانه بنابه به گفته مسئولین امر، آب و برق و گاز و تلفن مردم عزیز در مدار فعالیت و برقراری قرار دارد
بنابه گفته متولیان امر شبکه بهداشت، خانه های بهداشت روستایی،بهورزان، کانونهای سلامت، دامپزشکی، اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت هوشیاری لازم را دارا هستند و خوشبختانه بهداشت حاکم هست.
فرماندار و بخشدار از دهیاران و شوراهای روستاها، راهداری، بسیج، بنیاد مسکن، هلال احمر، همکاران بخشداری و فرمانداری، مردم عزیز به ویژه اهالی دهستان لفور، نجابت مردم روستاهای حادثه دیده، منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه ای،پایگاه‌های بسیج، آمادگی اورژانس ۱۱۵، جهاد کشاورزی، آمادگی آبفا، برق، گاز، مخابرات، و…. تقدیر نمودند.
انصارالحسینی فرماندار سوادکوه شمالی اعلام کرد، میزان خسارات نهایی و دقیق بعد از ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی و… اعلام خواهد شد.
فرماندار سوادکوه شمالی گفت تا مرتفع شدن کامل مشکلات، خدمات جهادی و فوری ادامه خواهد داشت.
گزارش فوق الذکر خدمات جهادی در دهستان لفور از زبان فرماندار و بخشدار سوادکوه شمالی بوده، اما نگارنده این گزارش (عبدالله شهمیر) طی مشورت با کارشناسان امر و حضور میدانی، خدمات انجام یافته قابل تحسین و احیانأ کم کاری احتمالی یا قصور احتمالی در مسیر مسیل را بررسی خواهد کرد و با مشورت کارشناسان ارزیابی خدمات منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و… را در حریم و مسیر رودخانه را بی هیچ محافظه کاری تقدیم مردم خواهد کرد.
خبر از عبدالله شهمیر شورمستی