وضعیت منابع آب استان فارس بحرانی است.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل استانداری فارس با حضور در جلسه ی کمیته ی بحران شرکت آبفا استان فارس، قانون مدیریت بحران کشور را تشریح و خواستار اهتمام همه ی دستگاه های اجرایی استان، در مقابله با بحران کم آبی شد. به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفا استان […]

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل استانداری فارس با حضور در جلسه ی کمیته ی بحران شرکت آبفا استان فارس، قانون مدیریت بحران کشور را تشریح و خواستار اهتمام همه ی دستگاه های اجرایی استان، در مقابله با بحران کم آبی شد.

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفا استان فارس همزمان با فرا رسیدن ماه های گرم سال و تشدید بحران کم آبی در شهرستان های استان، کمیته ی مدیریت بحران این شرکت با حضور رحیم آزادی مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل استانداری فارس، علی بوستانی مدیر عامل، قائم مقام و معاونین شرکت آبفا استان فارس و اعضای دائم این کمیته در شرکت آبفا فارس ، طی جلسه ای به بحث و تبادل نظر در خصوص بحران کم آبی در استان فارس و روش های مقابله با این بحران در شهرها و روستا های استان پرداخت.

گزارش روابط عمومی شرکت آبفا استان فارس حاکی است در این جلسه رحیم آزادی مدیر کل دفتر بحران و پدافند غیر عامل استانداری فارس در بیاناتی با اشاره به این موضوع که باید راه را بر گسترش بحران بست و از تشدید آن جلوگیری نمود، اظهار داشت: در قانون مدیریت بحران کشور ، بر مدیریت بحران در حوزه های مختلف پرداخته شده  و بر اصول راهبردی ویژه ای در این زمینه تأکید گردیده است. وی با بیان اینکه باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد، به تشریح بخشهایی از قانون مدیریت بحران کشور پرداخت.

بنا بر همین گزارش مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس نیز در این جلسه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاظرین در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به تشریح وضعیت منابع آب و روند آبرسانی در شهر ها و روستاهای استان  پرداخت. وی در همین خصوص گفت: کشور ایران به دلیل کمبود ریزشهای جوی و نامناسب بودن پراکنش زمانی و مکانی آن در زمره ی کشورهای نیمه خشک و خشک جهان قراردارد. مضاف برآن رشد روز افزون جمعیت و کاهش سرانه ی آب،گسترش شهر نشینی و توسعه بخشهای کشاورزی و صنعت ، پدیده های اکوسیستمی، کاهش منابع تجدید شونده آب و … باعث گردیده است تا متولیان تأمین آب توجه ویژه ای به کنترل مصرف و استفاده بهینه از آن معطوف دارند. مدیریت مصرف آب یکی از شاخه های مدیریت انرژی است و می تواند در مجموعه ای وسیع، اقدامات موثری را در خصوص الگوی مصرف آب و بهینه سازی آن معمول دارد که نهایتاً منتج به کاهش نیاز انرژی نیز خواهد شد. استان پهناور فارس نیز در زمره ی استان های خشک و نیمه خشک کشور قرار دارد که طی سنوات اخیر به دلیل عدم بارش مطلوب باران رحمت الهی و بروز خشکسالی های سنواتی، با بحران شدید کم آبی دست به گریبان است. با استمرار خشکسالی ها و کمبود منابع آبی منطقه ای و همینطور مقرون به صرفه نبودن انتقال آب از دوردست، آنچه به عنوان تنها راه گریز از بحران کم آبی مورد بحث است، اصل سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف آب می باشد که طی سنوات اخیر رویکرد وزارت نیرو نیز بر همین مبنا تعریف گردیده است. بنابر این با آغاز ماه های گرم سال در استان فارس و افزوده شدن بر گستره ی کم آبی در شهرستان های استان، بی تردید تنها راه برون رفت از شرایط بحران، همکاری و مشارکت مردم در مدیریت بحران کم آبی با صرفه جویی در مصرف آب می باشد. امیدواریم مردم فهیم استان، همچون پیش با مدیریت مصارف خود و صرفه جویی در مصرف آب خادمان خود در شرکت آبفا فارس را در تداوم ارائه ی خدمات مطلوب یاری رسانند. وی افزود: مصرف سرانه ی آب یعنی مقدار آبی که هر نفر در شبانه روز مصرف می کند در دنیا معادل ۱۵۰ لیتر در شبانه روز و در کشور ما معادل ۲۵۰ لیتر در شبانه روز می باشد. حال آن که این مقدار در شهرها و روستاهای استان فارس حدود ۲۹۰ لیتر در روز است که نشان دهنده ی غیر متعارف بودن مصرف آب در میان مردم استان می باشد.

بوستانی با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف و تقاضای آب، وضعیت منابع آب استان را بحرانی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر ۷۸ درصد از آب شرب شهرها و روستاهای تحت پوشش شرکت آبفا استان فارس از منابع آب های زیر زمینی تامین می گردد. این در حالیست که در سال آبی جاری شاهد کاهش شدید نزولات آسمانی و باران رحمت الهی در سراسر استان هستیم. به طوری که  نسبت به سال گذشته با کاهش ۶۳ درصدی و در مقایسه با بلند مدت با  کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش ها مواجهیم.

وی افزود: متاسفانه دبی استحصالی آب قریب به اکثریت منابع آب استان نظیر چاهها ، چشمه سارها و قنوات، تحت تاثیر عدم بارش ها ، کاهش چشمگیری داشته است. در حال حاضر آب شرب تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان در وضعیت بحران قرار گرفته است. بطوریکه جهت برون رفت از این وضعیت، آبرسانی سیار ، اجاره ی چاه های کشاورزی ، کف شکنی چاه ها و در برخی مناطق بازسازی شبکه های توزیع آب مورد لزوم می باشد. مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس در ادامه اظهار داشت: در همین راستا تعداد قابل توجهی از شهرها و روستاهای استان نیز در شرایط تنش آبی به سر می برند که در صورت ادامه روند خشکسالی و عدم نزول بارش باران مطلوب، ورود به شرایط بحران قریب الوقوع است.

همین گزارش می افزاید: در این نشست اعضای کمیته ی بحران شرکت آبفا فارس به بیان راهکارهایی برای کاهش اثرات بحران کم آبی در تابستان آتی پرداختند و تصمیماتی در این خصوص برای ابلاغ به معاونت ها و دفاتر مختلف این شرکت،  اتخاذ گردید.