وضعیت مصرف صنایع با وجود مدیریت بار و انرژی در سال گذشته و سال جاری

مقایسه وضعیت مصرف صنایع با وجود مدیریت بار و انرژی در سال گذشته و سال جاری به گزارش برقآب، به نقل از یادداشت سید سعید میرشریفی رئیس گروه فنی مهندسی تجهیزات و توسعه شبکه انرژی طبق بررسی‌های انجام شده، سه گزاره مهم در مورد مصرف برق در تابستان سال ۱۴۰۱ وجود داشت که مسلماً در […]

مقایسه وضعیت مصرف صنایع با وجود مدیریت بار و انرژی در سال گذشته و سال جاری

به گزارش برقآب، به نقل از یادداشت سید سعید میرشریفی رئیس گروه فنی مهندسی تجهیزات و توسعه شبکه انرژی
طبق بررسی‌های انجام شده، سه گزاره مهم در مورد مصرف برق در تابستان سال ۱۴۰۱ وجود داشت که مسلماً در سال جاری(۱۴۰۲) با همان کیفیت و چه بسا بهتر دنبال خواهد شد، چراکه هنوز ناترازی بین تولید و مصرف انرژی در کشور به صورت جدی وجود دارد.
در سال ۱۴۰۱ مصرف برق کشور نسبت به سال پیش از آن ۹% افزایش یافت (بخشی از آن نمادی از توسعه تولید در کشور است.) و برق ۹۲% واحدهای صنعتی کشور بدون محدودیت تأمین شده است. همچنین در این سال رشد ۳۴% تولید صنایع (فولاد و سیمان) در تیرماه، نسبت به مدت مشابه قبل، حاکی از افزایش تأمین برق آنهاست.
این سه گزاره، دقیقاً اشاره به رشد مصرف برق و به تبع آن رشد تولید در کشور می کند که در عین حال با عدم بروز خاموشی نامنظم صنایع و نبود هیچ گونه خاموشی خانگی همراه بوده و نمادی از تأمین برق مطمئن و پایدار در تابستان سال‌های اخیر است.
از تابستان ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱، به میزان ۴۲۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید و یا با ارتقا نیروگاه‌های موجود برای تامین برق کشور اضافه شد و تا تابستان۱۴۰۱ نیز ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه دیگر در مدار تولید قرار گرفت. همین موضوع ومدیریت مصرف و صرفه جویی خوب مردم باعث شده تا خاموشی و قطعی برق در بخش خانگی وجود نداشته باشد و به نحو مطلوب برق‌رسانی به صنایع کشور نیز انجام شود.
ایران کشوری در حال توسعه است و به دلیل رشد مصرفی که دارد، نیازمند است تا ظرفیت‌های تولید را توسعه و افزایش دهد. صنعت برق در تابستان۱۴۰۱ در زمینه تامین برق بخش صنعت کشور رشد ۱۱.۴۴ درصدی داشته، ۳.۶۵ درصد در پیک مصرف و ۵ درصد در مصرف انرژی رشد وجود داشته و با توسعه ظرفیت‌ها و سرمایه گذاری، تامین انرژی اولیه انجام شده است. سالانه تلاش می‌شود که ظرفیت نیروگاه‌ها افزایش یابد به طوری که در سال ۱۴۰۱ حدود ۶هزارمگاوات ظرفیت نیروگاهی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
توافق با وزارت صمت از جمله اقدامات مهم در سال ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ بود که در سال جاری(۱۴۰۲) نیز با همان کیفیت ادامه دارد. در سال ۱۴۰۱ از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور ۵۸۰ هزار واحد مشمول هیچ محدودیت و مدیریت مصرف برق قرار نگرفتند و حدود ۹۲ درصد که عمدتا واحدهای صنعتی کوچک بودند توانستند به اشتغال پایدار خود ادامه دهند و محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشته باشند و تنها ۸ درصد از واحدهای صنعتی در برنامه مدیریت منظم بار شرکت داشتند. در سال ۱۴۰۰(قبل از مدیریت بار منسجم) به دلیل کمبود برق در شهرک‌های صنعتی، ۲ روز به صورت برنامه ریزی شده، ناچاراً برق قطع می‌شد که در سال ۱۴۰۱ به تنها ۱۲ساعت در هفته محدود شد که می‌توانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند. ۴۴۰ واحد انرژی‌بر در کشور وجود دارد که عمدتا از واحدهای بزرگ دربخش فولاد، سیمان، آلومنیوم و مس هستند که به گونه ای برنامه‌ریزی شد تا این واحدها تعمیرات و یا تعطیلات خود را در طول سال به تابستان موکول کنند.
در همین بخش(صنعت) ۱۱.۴۴درصد رشد برق مصرفی وجود داشت که میزان رشد مصرف برق در بخش پتروشیمی ۳۰درصد، آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۱۰ درصد و سیمان ۵.۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد بود. سال گذشته تمام برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود که نیاز بازار حفظ شود و تقاضای بازار تحت تاثیر و کمبود قرار نگیرد. به عنوان مثال: ۵میلیون تن سیمان درهر ماه تابستان تولید شد و محدودیت جدی در این بخش‌ها وجود نداشت.
در نهایت می توان اذعان داشت که مدیریت بار و انرژی نه تنها محدودیت نیست بلکه عاملی برای برای استفاده صحیح و بهینه از منابع انرژی در کشور بوده و خود عاملی برای سرافرازی مستمر وزارت نیرو در انجام وظیفه مهم خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران است.