از سوی معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد؛

وضعیت اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهر مشهد تشریح شد

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد، آخرین وضعیت اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در این شهر را تشریح کرد.

به گزارش برقآب، مهدی حاجی آبادی در این خصوص اظهار داشت: اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهر مشهد از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و طول شبکه مورد نیاز فعلی شهر مشهد ۴۳۰۰ کیلومتر می باشد که تاکنون (تا ابتدای سال ۱۴۰۲) حدود ۳۶۷۰ کیلومتر آن اجرا شده است و پیشرفت حدود ۸۵% داشته است.

وی افزود: اجرای حدود ۶۳۰ کیلومتر باقیمانده شبکه جمع آوری فاضلاب مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۷ در محدوده های طبرسی شمالی، رجائی و باهنر، الهیه، ثامن، کال زرکش، طرق، شهرک رضویه، شمال کشف رود، عباس آباد و حجت آباد در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

مهندس حاجی آبادی همچنین بیان کرد: حدود ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب مورد نیاز نیز تا افق سال ۱۴۲۰ برای مناطق شاهنامه، جاده کلات و روستاهای حاشیه شهر پیش بینی گردیده است که طراحی شبکه های مذکور که دارای طرح تفصیلی می باشد در دست اقدام می باشد.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد، طراحی و اجرای شبکه ها را منوط به ابلاغ طرح تفصیلی مصوب این مناطق دانست که در افق طرح، شبکه جمع آوری فاضلاب شهر مشهد به ۴۸۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

مهدی حاجی آبادی ادامه داد: یکی از عواملی که اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب را کند کرده ظرفیت پایین تصفیه خانه ها بوده و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهر مشهد نسبت به ظرفیت تصفیه خانه های موجود، پیشرفت مثبت و قابل قبول داشته است؛ در حال حاضر مشکل اصلی فاضلاب شهر مشهد کمبود تصفیه خانه ها در برابر شبکه فاضلاب موجود می باشد که نیاز به اعتبار کلان در این خصوص می باشد.

وی تصریح کرد: از آنجائیکه جریان در شبکه های فاضلاب ثقلی می باشد لذا به علت توپوگرافی و شیب طبیعی زمین در مناطقی از طبرسی شمالی، رسالت، پنجتن، شهرک های سیمان، آزادی، طالقانی، و مهرگان در حال حاضر امکان انتقال جریان فاضلاب در این مناطق به تصفیه خانه های موجود میسر نمی باشد لذا در این راستا اجرای تصفیه خانه فاضلاب طبرسی شمالی با سرمایه گذاری بخش خصوصی از سال ۱۴۰۱ آغاز گردیده و تاکنون پیشرفت قابل قبولی داشته است.

حاجی آبادی خاطرنشان کرد: همزمان با شروع عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه، خط انتقال کلکتور فاضلاب محدوده طبرسی شمالی نیز در حال اجرا می باشد که پس از تکمیل این دو پروژه اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب مناطق فوق الذکر آغاز خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص به موقع اعتبارات، اجرای کل شبکه جمع آوری فاضلاب محدوده های مذکور ظرف ۵ سال آینده محقق گردد. معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد در ادامه برنامه ای اجرایی سال ۱۴۰۲ شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب را به شرح ذیل بیان کرد:
۱. تکمیل شبکه فاضلاب شهرک قدس و آزادگان
۲. تکمیل شبکه فاضلاب محدوده صبا و سیدی
۳. تکمیل شبکه فاضلاب شهرک شیرین
۴. تکمیل شبکه فاضلاب شهرک گلشاد
۵. تکمیل شبکه فاضلاب شهرک عمار یاسر
۶. اجرای شبکه و انشعابات فاضلاب روستای خورشید
۷. اجرای شبکه و نصب انشعابات فاضلاب محدوده شمال شهرک شهید رجائی ( محدوده بلوار حر، کارگر راضی، مفتح شرقی و حر ۷۲)
۸. اجرای شبکه و انشعابات باقیمانده پراکنده در محدوده های مهرآباد ۱۲، حاشیه مهرآباد، انشعابات باقیمانده بهمن ۴ حدفاصل بهمن ۴.۲۰ تا ۴.۵۰ و گلشاد حد فاصل گلشاد ۲ تا گلشاد ۳۰
۹. نصب انشعابات فاضلاب باقیمانده در محدوده شهرک های نوید و کشاور و حجت: کشاورز۱۳ – اجرای شبکه و انشعابات حاشیه زارع و حبیبی و فرعی ها، حاشیه درودی و فرعی ها- حاشیه غلامی، غلامی ۱۴ و ۲۲- حاشیه توس و توس ۵۷- شکری ۲۰،۲۲،۲۴،۲۶،۲۸ و فرعی ها
۱۰. اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب محدوده خیابان های پنجتن و طبرسی شمالی (محدوده پنجتن ۴۰ تا پنجتن ۵۰، طبرسی ۱۳ تا طبرسی ۴۳) همزمان با پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه طبرسی شمالی
۱۱. اجرای ایستگاه پمپاژ و خط انتقال رضویه به طول حدود ۸ کیلومتر و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهر رضویه به طول حدود ۱۱ کیلومتر