هوشمند سازی، ابزاری اثر بخش در مدیریت انرژی

مدیر کل دفتر هوشمند سازی و فناوریهای نوین شرکت توانیر گفت: هوشمند سازی یکی از کلید واژه های مهم در کنترل پیک بار مصرف است.

حامد احمدی در اولین جلسه حضوری خارج از شهر تهران کمیته راهبردی مهندسی و هوشمند سازی توانیر، به میزبانی شرکت توزیع برق شیراز، گفت: در تابستان ۱۴۰۱ به واسطه عملکرد مطلوب صنعت برق در گذر موفق از پیک، شاهد افزایش سرمایه اجتماعی و همینطور افزایش انتظارات شهروندان محترم بوده ایم.
وی ادامه داد: پایش لحظه ای بار شبکه در تابستان ۱۴۰۱ قطعا یکی از عوامل تاثیر گذار در گذر موفق از پیک بار بود که می بایست در تابستان ۱۴۰۲ نیز با جدیت مصرف مشترکین بصورت لحظه ای پایش و کنترل شود.
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز نیز با اشاره به اینکه هوشمند سازی شبکه به معنای کنترل و پایش لحظه ای کل شبکه برق است گفت: این اقدامات تاثیر بسزایی در پایداری شبکه، کاهش خاموشی و بویژه مدیریت مصرف برق دارد.
محمد رضا سلاحی گفت: از سال ۱۴۰۱ تا کنون با انلاین سازی ۲۰۰ عدد کلید فرمان پذیر در شبکه های برق این شرکت رشد ۱۰۰۰ درصدی هوشمند سازی در شبکه های برق این شرکت را داشته ایم.

مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز گفت: علاوه بر افزایش نقاط کنترل پذیر و فرمانپذیر در شبکه های برق با نصب کنتورهای هوشمند قابلیت پایش لحظه ای فراهم شده است.
سلاحی با بیان اینکه تا کنون ۲۰۱۷۱ کنتور هوشمند در محدوده عملکرد این شرکت نصب شده است گفت: از این میزان ۱۰۶۲ کنتور هوشمند در بخش عمومی و اداری، ۱۴۱۰۵ کنتور هوشمند در بخش کشاورزی، ۴۰۵۳ کنتور هوشمند در بخش تجاری (سایر) و ۸۲۶کنتور در بخش صنعتی، به کنتورهای هوشمند کنترل پذیر و فرمانپذیر تجهیز شده است.
مدیر عامل شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه سامانه هوشمند سازی شبکه برق با استقرار سیستم قرات از راه دور با الویت کنتورهای دیماندی (مشترکین صنعتی- کشاورزی- ادارات- مشترکین تجاری) در دستور کار قرار دارد گفت: امکان برقراری ارتباط دو سویه بین شرکت و مصرف کنندگان ، جمع آوری، پردازش و ارسال اطلاعات انرژی به شرکت از مهم ترین مزیت های استفاده از کنتورهای هوشمند است.
سلاحی گفت: توجه همزمان به ابعاد فنی و مهندسی و اجتماعی، یعنی به موازت توسعه زیرساختها، استفاده از طرحهای انگیزشی و تشویقی مانند دو روی یک سکه می باشد که می تواند جامعه را به سمت استفاده بهینه از انرژی برق و عدالت در مصرف انرژی برق سوق دهد.
وی با بیان اینکه طرح های تشویقی امسال و دریافت پاداش تا ۲۰ برابر طرحی کم نظیر در تشویق مشترکین برق خانگی به مدیریت مصرف است، گفت :مشترکین محترم به راحتی و با رعایت نکات ساده ای مانند استفاده حداکثری از نور طبیعی، استفاده از دور کند کولر آبی، استفاده از دمای آسایش ۲۴ الی ۲۶ درجه و عدم استفاده همزمان از وسایل پر مصرف برقی در ساعت اوج مصرف می توانند علاوه بر مدیریت مصرف برق از پاداش تا ۲۰ برابر تعرفه خرید برق بهره مند شوند.