همدان الگوی تمام عیار تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب

وزیر نیرو، استان همدان را الگویی تمام عیار در تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب دانست،گفت: طرح های به واقع سبزی در این استان به بهره برداری رسیده است. به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح مدول دوم و بخش لجن تصفیه خانه فاضلاب همدان با اشاره به اینکه پروژه های […]

وزیر نیرو، استان همدان را الگویی تمام عیار در تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب دانست،گفت: طرح های به واقع سبزی در این استان به بهره برداری رسیده است.

به گزارش روابط عمومی آبفای استان همدان، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح مدول دوم و بخش لجن تصفیه خانه فاضلاب همدان با اشاره به اینکه پروژه های امروز همزمان با هفته سیزدهم پویش”هر هفته الف،ب ایران” در استان های همدان، گلستان و زنجان به بهره برداری رسید، اظهارکرد:امیدواریم سنگ بنایی که در چهار دهه پیش در مسیر توسعه گذارده شد، هر روز در راستای تامین آب و برق پایدار به منظور توسعه و عمران کشور منشا اثر باشد.
وی با بیان اینکه بااحتساب طرح های مهمی که امروز به بهره برداری میرسد، ۷۰ طر ح با سرمایه گذاری ۱۵ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد،عنوان کرد: تا پایان دولت تدبیر و امید تمامی ۲۹۰ طرح برنامه ریزی شده با سرمایه گذاری ۶۴ هزار میلیارد تومان در زمان مقرر در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.
اردکانیان افزود: طی سالهای اخیر طرح های به واقع سبزی در استان همدان به بهره برداری رسید که موجب شد این استان به عنوان الگویی تمام عیار در بازچزخانی آب و تبدیل فاضلاب معرفی گرد.
وی با بیان اینکه استان همدان پیش از این در دشت کبودراهنگ در مرحله فرونشت قرار داشت عنوان کرد: امروز این استان با تصفیه و انتقال پساب به این دشت به مرحله ای رسیده که حکایت از مسیر صحیح آن دارد ضمن اینکه در شرایطی که توسعه و استمرار معشیت ، نیازمند شغل های جایگزین بود، استان با پایدار نمودن صنایع در این مسیر مهم گام برداشت.
وی همچنین عنوان کرد:۲۷۰ تصفیه خانه نیز در مسیر بهره برداری است که این خود نوید بهره گیری از سازوکاری به منظور حفظ منابع آبی و توسعه فضای سبز دارد.
اردکانیان در نهایت تصریح کرد:امروز طرح های مهمی در صنعت آب و برق در استان همدان به بهر ه برداری رسید.

شاهرخی: همدان در جهش واقعی توسعه
استاندار همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز استان همدان از لحاظ توسعه در جهشی واقعی قرار گرفته است، گفت: در حوزه صنعت، گردشگری و خدمات ، پروژه‌های عمده‌ای در حال ساخت است که درجهش های همدان اثرگذاری داشته است.
سید سعیدشاهرخی با بیان اینکه افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب همدان یک تهدید بهداشتی را به فرصتی عظیم تبدیل کرد عنوان کرد: افتتاح این تصفیه‌خانه صنایع استان مانند پتروشیمی هگمتانه و پتروشیمی ابن‌سینا را نیز با توسعه رو به‌رو کرد ضمن اینکه مشکلات جدی که در دشت کبودراهنگ در زمینه فروچاله‌ها داشتیم، مرتفع خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ واحد تولیدی ما مشکل برق ندارد، خاطرنشان کرد:همکاران ما در برق باختار اقدامات ارزشمندی انجام دادند و امروز ما به قطب تولید فروسلیس در کشور تبدیل شدیم .
وی در نهایت عنوان کرد: در حال حاضربیش از ۳۳۵ پروژه اقتصادی در استان همدان وجود دارد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بسیار خرسندیم که در قالب هفته سیزدهم پویش هر هفته” الف، ب، ایران” در خدمت وزیر محترم نیرو،استاندار و مردم شریف استان همدان هستیم،گفت: بسیار خوشحالیم که قطار توسعه و آبادانی بار دیگر از همدان عبور می کند و تلاش های بی وقفه همکاران بنده و برنامه ریزی و مساعدت همکاران ما در وزارت نیرو به منصه ظهور رسید.
وی با بیان این جمله که” آب مایه حیات است”،اظهارداشت:مفتخریم در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین توانستیم این مایه حیات را که از بهترین نعمات الهی است بدرستی استفاده،احیاء و مجددا در چرخه تولید صنعت و اشتغال قرار دهیم.
وی با بیان اینکه اهمیت استفاده مجدد از پساب در سالهای اخیر که متاسفانه میزان نزولات جوی کاهش یافته کاملا روشن است،خاطرنشان کرد: این مهم در استان همدان موجب ایجاد پساب با کیفیت در حد آب شرب و استفاده از آن در تولید حداقل یک هزار مگاوات برق در نیروگاه شهید مفتح و تامین آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی هگمتانه ،شهرک صنعتی ویان ، پتروشیمی ابن سینا و همچنین ایجاد اشتغال برای هزاران نفر در استان شد.
حسینی بیدار با اشاره به اینکه تصفیه خانه فاضلاب همدان در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر همدان با طراحی اولیه چهار مدول و با روش لجن فعال پیشرفته با قابلیت حذف نیتروژن و فسفر آغاز به کار کرد،گفت:در حال حاضر دو مدول این تصفیه خانه احداث شده و بخش مایع آن از سال ۱۳۹۱ در حال بهره برداری است.
وی توضیح داد: برنامه افتتاحیه امروز شامل تکمیل و شروع بهره برداری از مدول دوم و بخش لجن تصفیه خانه فاضلاب شهر همدان می باشد.
مدیر عامل آبفای استان افزود: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب همدان، با چیزی در حدود ۱۵ میلیون دلار معادل ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی و همچنین بخش لجن فعال آن با اعتبار ۶۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای( مجموعا ۳ هزارو ۶۱۰ میلیارد ریال) به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه این تصفیه خانه قابلیت تصفیه فاضلاب با ظرفیت ۱۱۰ هزار متر مکعب در شبانه روز برای جمعیتی معادل پانصد هزار نفر را دارا می باشد، گفت: پروژه مذکور به عنوان پروژه سبز موفق به کسب گواهینامه محیط زیست اروپا و تندیس بنیاد جهانی انرژی ۲۰۱۶ از میان یازده هزار طرح جهانی شد.
وی افزود: امروز همچنین بادست مبارک مقام عالی وزارت نیرو تاسیسات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب روستایی یک هزارو ۲۳۰ خانواری دهپیاز همدان با بیش از ۱۶ کیلومتر لوله گذاری و یک هزارو ۴۰۴ انشعاب فاضلاب خانگی به بهره برداری رسید.
وی بیان کرد: اعتبارات این طرح به میزان بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارت بانک توسعه اسلامی تامین شده است.
وی در نهایت از دست اندرکاران ساخت و اجرای پروژه های مذکور تقدیر کرد.
لازم به ذکر است در این مراسم با حضور فرهاد شبیهی مدیر عامل برق باختر پست ۶۳/۲۰۰ کیلوولت سردار همدانی، پست ۶۳کیلوولت GIS شهید حسینی همدان ۶ در مرکز همدان، افزایش ظرفیت پست فوق توزیع همدان۴ به میزان ۸۰ مگاولت آمپر و بهینه سازی فاز اول پست فوق توزیع ملایر۱ به میزان ۶۰ مگاولت آمپر با صرف ۳۳۷۰ میلیارد ریال نیزبه بهره برداری رسید.