همایش نگهداری و تعمیرات مولدین اضطراری 

 همایش نگهداری و تعمیرات مولدین اضطراری با حضور مهندس داوری معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد، دکتر جنگی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی، دکتر نجات مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، دکتر رجبی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، دکتر طاهرزاده مدیر دفتر حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مهندس رمضانی مدیرعامل و معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد و جمعی از مدیران و مسئولان فنی ادارات و سازمانهای مشهد برگزار شد.

به گزارش دفتر روابط عمومی، مهندس رمضانی در این همایش ضمن تشریح ویژگی های شهر مشهد و وجود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک برق در شهر مشهد گفت: از این تعداد مشترک ۸۱ درصد آن خانگی،۴.۵ درصد عمومی و اداری، ۰.۵ درصد کشاورزی، ۱ درصد صنعتی و ۱۳ درصد سایر مصارف هستند.

وی گفت: از کل مصرف برق مشترکین ۴۰ درصد مربوط به بخش خانگی ،۱۰ درصد کشاورزی ،۲۸ درصد صنعتی و ۱۱درصد عمومی اداری می باشد.وی گفت:با توجه به اهمیت رویت پذیری و کنترل پذیری مصرف برق تاکنون ۱۰۵هزار کنتور هوشمند در مشهد نصب شده است. مهندس رمضانی با اشاره به شرایط پیک بار سالهای ۹۹ و ۱۴۰۰ و بررسی تولید و توزیع انرژی و خاموشی ها گفت: امسال  با توجه به تجارب به دست آمده از سال‌های گذشته از شرایط بهتری برخورداریم و مقرر شده به تناسب انرژی مصرفی هر شرکت توزیع، نیاز مصرف آن  نیز مشخص شود.وی گفت: مهمترین دلیل افزایش مصرف برق، استفاده از وسایل سرمایشی بویژه کولرهای گازی است ویکی از علل بروز این مشکل عدم توجه به مدیریت مصرف و نرخ پائین حامل های انرژی می باشند. مهندس رمضانی به اهمیت موضوع  مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: اگر یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک شهر مشهد فقط به خاموش کردن یک لامپ ۳۰ واتی اقدام کنند معادل ۵۱ مگاوات برق و برابر با برق شهرک صنعتی توس مشهد صرفه جویی خواهد شد، حال اگر دمای کولر های گازی را کاهش دهند یقینا انرژی زیادی صرفه جویی خواهد شد. وی در رابطه با نگهداری و تعمیرات مولدین اضطراری و به کارگیری آنها در ساعت پیک مصرف گفت: با به کارگیری به موقع مولدین اضطراری نیازی به قطع برق شهرک های صنعتی نخواهد بود و به تولید و اشتغال نیز آسیبی وارد نخواهد شد. برای به کارگیری مولدین اضطراری به سه ماه از سال نیاز نداریم چرا که تنها ۴ هفته در سال با اوج و پیک بار مصرف روبه‌رو هستیم لذا نیازمند همکاری شما در این ساعات می باشیم.

وی از وجود ۵۴۷ واحد مولدین اضطراری در میان دستگاه‌های مختلف مشهد و با قدرت ۱۵۴ مگاوات برق خبر داد و گفت: کاهش بار مصرف، کاملا برنامه ریزی شده است و برای بخش صنایع، تعطیلی  یک روز در هفته به میزان ۶۰ مگاوات، خاموشی چهار ساعته دو روز در هفته برای بخش کشاورزی به میزان ۲۰ مگاوات و ۶۰ درصد کاهش مصرف بعد از ساعت اداری برای بخش اداری به میزان ۱۰ مگاوات در نظر گرفته شده است.

* نقش مدیریت خوب

دکتر جنگی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: با توجه به جایگاه و حساسیت انرژی برق در جامعه توجه به مولدین اضطراری ضروری است تا از پیک تابستان امسال به خوبی عبور کنیم. وی گفت : بررسی خاموشی ها در جهان نشان داده که اغلب بر اثر خطای انسانی و فنی و حملات سایبری و خرابی خط انتقال بوده اما در کشور ما با مدیریت خوب توانسته‌ایم بر مشکلات غلبه کنیم. امسال با روزهای گرمی روبرو هستیم و با کمبود برق نیز مواجه خواهیم شد لذا همه دستگاه‌ها و مردم باید همراهی کنند تا از این شرایط با موفقیت عبور کنیم در این حال تجهیز ادارات به مولدین اضطراری ضروری است و باید نگاه ویژه‌ای به این تجهیزات داشته باشیم.

 

* همه در مدیریت مصرف مسوول هستیم

دکتر رجبی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: تولید به عوامل زیادی مرتبط است و حساسیت بخش تولید را باید مد نظر قرار داد. وی گفت : برگزاری جلسات هماهنگی بین صنایع و برق در سطح ملی و استانی و شهری خوب بوده و توجیه لازم انجام شده و همه در مدیریت بار شریک شده‌اند. وی گفت: ۳۰ تا ۴۰ مگاوات امکان تولید برق توسط مولدین اضطراری وجود دارد و نشان دهنده توان استفاده از این تجهیزات است. شرکت توزیع برق مشهد نیز با حداکثر توان تلاش می‌کند تا خاموشی حوزه صنایع به حداقل برسد و همه از منافع انرژی استفاده کنند. بخشی از فعالیت‌های تولید به شیفت شب منتقل شده تا تابستان را با کمترین تنش پشت سر بگذاریم.

 

* اهمیت همراهی صنایع و برق

دکتر نجات مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی هم در این همایش گفت: سال گذشته اگر همراهی و دلسوزی مدیران صنایع برق و صنعت مرکز استان و مشهد نبود با شرایط سخت تری روبه‌رو می‌شدیم. ما در استانی زندگی می کنیم که ۹۰ گسل فعال و ۳۵۰ رودخانه خاص و طغیانگر در آن وجود دارد و هشدار و زنگ خطری برای ما محسوب می شود. تشکیل ستاد انرژی استان طی سالجاری توسط استاندار کلید خورده و شامل کمیته مدیریت آب،سوخت و برق می‌باشد. خوشبختانه نوع نگاه مدیران صنعت برق به انرژی باعث شده تا امروز از شرایط پایداری برخوردار باشیم.

 

* تعامل و همکاری خوب

دکتر طاهرزاده مدیر دفتر حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: در سال گذشته با توجه به شیوع بیماری کرونا جا دارد از توزیع برق مشهد به ویژه از مهندس رمضانی تشکر کنم که همراه همیشگی ما بودند.

وی گفت : کشور ما حادثه خیز است و ایمنی تجهیزات الکتریکی بویژه  در مولدین اضطراری بسیار ضروری است در عین حال حفظ آمادگی و شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود از اهداف ممیزی سیستم های برق اضطراری مراکز درمانی و بیمارستان‌ها است. وی گفت: تدوین چک لیست ارزیابی مولدین اضطراری بر اساس استانداردهای مصوب فنی و تخصصی از جمله فعالیت‌های دفتر حوادث و مدیریت بحران علوم پزشکی مشهد می باشد.

 

* نصب کنتورهای هوشمند

مهندس معصومه مرادی مدیر دفتر مدیریت مصرف توزیع برق مشهد نیز ضمن تشریح مصوبه هیئت وزیران و استفاده حداکثری از مولدین اضطراری اختصاصی دستگاههای اجرایی و صنایع و همچنین تشریح فرایند ثبت نام در سامانه درخواست فرآورده های نفتی گفت: ۱۴۷ مشترک دارای مولدین اضطراری با ظرفیت ۱۵۴ مگاوات می باشند که از این مولدها ۱۰۶ مگاوات برق قابل استحصال است. وی گفت: اواخر سال گذشته ، کنتورهای هوشمند برای مشترکینی که مولدین اضطراری دارند نصب شده و تاکنون ۲۳۸ کنتور نصب شده است. صنایع از روز پانزده خرداد تا کنون همکاری خوبی با توزیع برق مشهد داشته‌اند و در این میان مجموعه شهرداری مشهد با همکاری خوب خود همواره بهترین رتبه را در بخش مدیریت بار  کسب کرده است.

 

*اهمیت نگهداری و تعمیرات

 

مهندس شفا مدیر دفتر ایمنی، بحران و پدافند غیر عامل توزیع برق مشهد نیز با اشاره به درس آموخته های نگهداری و تعمیرات مولدین اضطراری  به تشریح و بررسی ۱۰ اصل تاب آور سازی شهرها پرداخت و گفت: سازماندهی برای تاب آوری در مقابله با بحرانها ، شناسایی درک و استفاده از سناریو ریسک های فعلی و آینده از جمله اصول تاب‌آور سازی شهرهاست. وی به معرفی انواع مولدین اضطراری ، اهمیت نگهداری و تعمیرات و عوامل موثر در طول عمر مولدین اضطراری پرداخت و گفت: بهترین روش سرویس و نگهداری مولدین اضطراری پیروی از برنامه نگهداری تدریس شده توسط کارخانه سازنده است.

 

شایان ذکر است در این همایش از برگزیدگان مدیریت مصرف تقدیر به عمل آمد. در این برنامه به شهرداری مشهد، راهداری خراسان رضوی، شرکت پودر شیر مشهد و شرکت توس چینی لوح تقدیر و هدایایی توسط مهندس رمضانی اهدا گردید.