نگهداری کولر آبی در زمستان

در پایان تابستان برای جمع‌آوری لوازم سرمایشی از قبیل کولر‌های آبی و گازی، دانستن برخی نکات ضروری است که در این بحث به آن‌ها خواهیم پرداخت. همانطور که در اواسط بهار باید به فکر مراحل آماده سازی کولر آبی قبل از شروع فصل گرما بود، با آمدن فصل پاییز و زمستان هم، باید در پی […]

در پایان تابستان برای جمع‌آوری لوازم سرمایشی از قبیل کولر‌های آبی و گازی، دانستن برخی نکات ضروری است که در این بحث به آن‌ها خواهیم پرداخت.

همانطور که در اواسط بهار باید به فکر مراحل آماده سازی کولر آبی قبل از شروع فصل گرما بود، با آمدن فصل پاییز و زمستان هم، باید در پی جمع کردن تجهیزات خنک‌کننده باشید. زیرا دیگر نیاز به وجود کولر‌های آبی، گازی و یا حتی پنکه ندارید. پس همان‌طور که در فصل گرم سال برای راه‌اندازی کولر باید یک سری اقدامات انجام داد، در ابتدای فصول سرد نیز تغییراتی در وضعیت کولر حاصل کنید. این تغییرات موجب می‌شود تا طول عمر دستگاه افزایش یافته و سال‌ها بتوان از آن استفاده کرد.

نکات نگهداری کولر آبی در زمستان
۱- اولین اقدام برای جمع کردن کولر آبی این است که باید دریچه‌ی آن را بپوشانید. این کار موجب می‌شود تا سرما و باد وارد خانه نشده و گرما نیز هدر نرود. پس در‌های طرفین کولر را باز کنید، با استفاده از یک پارچه ضخیم و یا پلاستیک ورودی کانال را ببندید.
۲- بهتر است پوشال‌ها را از درپوش‌ها جدا کنید و بشویید، زیرا رطوبت، موجب تجمع باکتری شده و محیط آلوده‌ای ایجاد خواهد کرد.
۳- سیستم برق را قطع کنید، زیرا دیگر نیازی به برق ندارید.
۴- شیر آب ورودی را ببندید، شلنگ آب را باز کرده و آن را در کیسه‌ای قرار دهید تا بتوانید سال آینده هم از آن استفاده کنید.
۵- درپوش کف کولر را باز کنید تا آب موجود در آن تخلیه شود و کف کولر را تمیز کنید.
۶- بهتر است با استفاده از یک فرچه سیمی تمام آهک و رسوب‌های چسبیده شده به درپوش‌ها و بدنه‌ی کولر را تمیز کنید. این رسوب‌ها هم ظاهر کولر را زشت و زننده کرده و هم موجب پوسیده شدن آن می‌شود. حال پوشال‌های خشک شده را در جای خود قرار دهید.
۷- شناور را خارج کرده، بشویید و برای استفاده مجدد در سال آینده داخل کولر قرار دهید، زیرا با خالی کردن آب کولر، شناور از تنظیم خارج می‌شود. برای جلوگیری از شکستن و یا هرز شدن پیچ‌های آن، بهتر است شناور را جدا کنید. با خواندن مقاله نحوه تنظیم شناور کولر آبی می‌توانید شناور را به راحتی نصب کنید.
۸- قدم بعدی باز کردن تسمه است. برای اینکه در زمستان از آسیب وارد شدن به تسمه جلوگیری کنید، بهتر است آن را از پروانه جدا کرده و داخل بدنه کولر قرار دهید.
۹- حتما در مدتی که از کولر استفاده کرده‌اید، موتور آن گردوغبار گرفته که این خود از عمر مفید محصول می‌کاهد، با استفاده از یک دستمال، سطح آن را تمیز کرده و روغن‌کاری کنید. حال درپوش‌ها را در جای خود ثابت کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل را انجام داده‌اید.
۱۰- اگر کولر دارای سایبان است که هیچ، ولی اگر سایبان ندارد بهتر است رویَش را با پلاستیک بپوشانید تا باران و برف به آن آسیب وارد نکند. تاثیر سایبان بر کولر آبی، در برابر هزینه‌ی برپا کردن آن بسیار است.
تمام اقداماتی که ذکر شد، شاید چیزی حدود یک الی دو ساعت از وقت شما را به خود اختصاص دهد. ولی انجام دادن همین چند مورد کار، به طول عمر بیشتر کولر شما کمک کرده و مانع از این می‌شود که هزینه‌های اضافی برای تعمیر و یا تعویض قطعات آن بپردازید.
چگونه دریچه کولر آبی را در زمستان ببندیم؟
به چندین روش می‌توان دریچه کولر را بست تا سرما وارد خانه نشود.
اولین و بهترین روش برای اینکه دریچه کولر آبی خودتان را بدون هیچ دردسری ببندید، استفاده از فوم مسدود کننده دریچه کولر آبی است. فوم مسدود کننده ویژگی‌ها و مزایایی بسیار زیادی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به صرفه جویی در انرژی و مصرف سوخت اشاره کرد.
از دیگر ویژگی‌های فوم عبارتند از:
عایق حرارت، برودت، رطوبت و صوت دریچه کولر آبی
 جلوگیری از ورود گردوغبار، سروصدای محیط بیرونی ساختمان و اتلاف انرژی
نصب روی انواع سطوح دریچه‌های کولر اعم از فلزی یا غیرفلزی
آخرین روش که به تازگی رواج پیدا کرده، استفاده از پوشش دریچه کولر مغناطیسی است. چنین روشی به دلیل نقاط قوتی همانند استفاده مجدد و ایجاد نمای مناسب جهت پوشش دریچه کانال کولر، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
تخلیه آب کولر آبی در زمستان
از دیگر کار‌های که می‌توانید در زمستان برای نگهداری بهتر کولر آبی انجام دهید؛ تخلیه آب کولر آبی است. اگر در طول زمستان آب در کولر بماند، می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
ماندن آب داخل تشتک کولر، موجب خرابی و آسیب جدی به بدنه و حتی پمپ آب می‌شود. پس باید قبل از سرد شدن هوا، برای جمع آوری کولر اقدام کنید. مهم‌ترین کار دیگر این است که شیر فلکه آب را باز و شلنگ انتقال آب را جمع کنید. با این کار از یخ زدگی در زمستان جلوگیری می‌کنید. بهتر است دور شیر فلکه را با دستمالی بپوشانید.
پوشاندن کولر آبی در زمستان
اگر کولر آبی خود را در زمستان بپوشانید؛ از خرابی کولر جلوگیری خواهید کرد. بهترین کار این است که از کاور کولر آبی استفاده کنید.
بهتر است جنسی که خریداری می‌کنید از نوع برزنت کانتینر باشد تا از نفوذ رطوبت به داخل کولر جلوگیری کنید. همچنین با استفاده از کاور می‌توانید از ورود گرد و خاک یا سرما و باد به داخل کانال آب جلوگیری کنید.
یکی دیگر از روش‌های قدیمی، پوشاندن کولر با نایلون‌های بزرگ و ضخیم است. اما این روش بسیار سخت است و نیاز دارید ساعت‌ها وقت بگذارید تا کامل کولر را بپوشانید.
به سادگی مراقب کولر آبی در زمستان باشید.
راه‌های گوناگونی برای مراقبت از کولر آبی وجود دارد که در بالا به تمامی آن‌ها اشاره کردیم. با تمام این موارد به شما پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه کولر خود را برای زمستان جمع کنید، اگر متوجه خرابی و یا مشکل در کولر شدید، حتما تعمیر کولر آبی خود را جدی بگیرید.