نقش کلیدی سد دز در تنظیم فرکانس شبکه سراسری برق

مدیر عامل سازمان آب و برق استان خوزستان نقش سدو نیروگاه دز در تنظیم فرکانس شبکه سراسری برق را بسیار مهم و کلیدی عنوان کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، عباس صدریان فر روز دوشنبه ۲۸ خرداد در حاشیه دیدار با عوامل اتاق فرمان سد و نیروگاه دز با بیان این مطلب اظهار کرد: عکس العمل سریع در تصحیح فرکانس و ولتاژ شبکه به ویژه در زمان وقوع حادثه، یکی از عوامل تعیین کننده است و این مجموعه چون مجهز به گاورنرهای سریع است می‌تواند کل توان تولیدی خود را در ظرف چند ثانیه به میزان قابل توجه‌ای تغییر دهد.

وی افزود: تنظیم کننده‌های ولتاژ نیز عمدتا” ژنـــراتورهای سنکرون مجهز به سیستم‌های AVR هستند که در کسری از ثانیه وارد عمل می‌شوند و تنظیم فرکانس شبکه می‌تواند در هر نقطه از شبکه صورت پذیرد، به شرط آنکه امـکان انتقال توان در خطوط در شبکه وجود داشته باشد.

صدریان فر ادامه داد: به عنوان مثال اگر حادثه‌ای در استان دیگر باعث کاهش فرکانس شبکه شود واحد‌های آبی در خوزستان می‌توانند نسبت به تصحیح فرکانس وارد عمل شوند که ” سد و نیروگاه دز ” به منظور حفظ پایداری و ایمنی شبکه، کنترل فرکانس و ولتاژ، این وظیفه را بر عهده دارد.

وی بیان کرد: سد و نیروگاه دز با ظرفیت ۵۲۰ مگاوات به طور متوسط سالانه دوهزار و ۳۳۰ گیگاوات ساعت برق تولید می کند؛ همچنین تنظیم فرکانس شبکه سراسری برق کشور نیز به کمک این مجموعه انجام می شود و از این لحاظ نقش موثری را ایفا می کند.

صدریان فر تصریح کرد: خوشبختانه عوامل سدو نیروگاه دز قابل اعتماد هستند و در این زمینه از هیچ کوششی فرو گذار نمی کنند و زحمات آنان قابل تقدیر است .