نصب ۵۲۰ سامانه خورشیدی بر بام منازل مسکونی فارس

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، گفت: هم اکنون بر روی پشت بام ۵۲۰منزل مسکونی در استان فارس پنل‌های خورشیدی نصب شده است. حمید رضا جلایر با بیان اینکه شهرستان‌های فسا با ۷۴، لار با ۴۸و نی ریز با ۴۶ سامانه برترین شهرستان ها در نصب سامانه‌های خورشیدی در سطح […]

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، گفت: هم اکنون بر روی پشت بام ۵۲۰منزل مسکونی در استان فارس پنل‌های خورشیدی نصب شده است. حمید رضا جلایر با بیان اینکه شهرستان‌های فسا با ۷۴، لار با ۴۸و نی ریز با ۴۶ سامانه برترین شهرستان ها در نصب سامانه‌های خورشیدی در سطح استان هستند، افزود: استان فارس از نظر تابش خورشید دارای شرایط بسیار خوبی در ایران و جهان  است ، به طوریکه می توان به ازای هر متر مربع، معادل ۲ هزار و  ۲۰۰ کیلووات ساعت برق خورشیدی در طول سال  تولید کرد .

جلایر با بیان اینکه هرسرمایه گذاری که نیروگاهش از تولید داخل باشد، وزارت نیرو ۳۰ درصد برق این سرمایه گذاران را گران‌تر خریداری می‌کند ، ادامه داد: پنل‌های خورشیدی برق خود را به شبکه سراسری ارائه می‌دهند و وزارت نیرو این برق را خریداری می‌کند.

جلایر، پنل‌های خورشیدی را جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی عنوان کرد وگفت : با تولید هرکیلو وات ساعت انرژی خورشیدی می‌توان از انتشار یک تن دی اکسید کربن جلوگیری کرد که در واقع پاکی این نیروگاه‌ها معادل ۴۶ درخت هشت ساله کار آیی دارد.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، نیز هزینه هر پنل خورشیدی را  ۱۶ میلیون تومان به ازای هرکیلو وات عنوان کرد و گفت: این پنل ها  در پشت بام منازل مسکونی و تجاری، سوله‌های صنعتی و مزارع کشاورزی دارای انشعاب برق می توانند نصب و راه اندازی شوند  . اسماعیل خاتمی،  ادامه داد:  با استفاده از طرح‌های حمایتی دولت که شامل عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ساله و همچنین اعطای تسهیلات باکارمزد ۴ درصد و اقساط ۱۲ ماه است پس از اتصال سامانه به شبکه برق کشور هر دوماه یکبار صورت حساب تولید برق صادر و به حساب مشترکان و سرمایه گذاران واریز می گردد .

خاتمی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۹ تا کنون ۱۱۴ نیروگاه مختص مشترکان در زیر مجموعه شرکت توزیع نیروی  برق استان فارس به شبکه برق متصل شده است، تصریح کرد: تمامی مراحل ثبت نام و عقد قرارداد الکترونیکی با مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس انجام می‌شود. مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، منبع انرژی پاک، دسترسی آسان ، عدم ایجاد آلودگی صوتی و حمایت ازسوی دولت را از جمله مزیت های  پنل های خورشیدی برشمرد و تصریح کرد: این پنل ها طول عمر مفید ۲۰ ساله  داشته و با شستشوی حداقل ماهی یکبار می توان  بازدهی آنان را افزایش داد.