نصب ۲۳۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب کشاورزی استان مرکزی

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در شش ماهه ابتدایی سالجاری ۲۳۰دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی استان نصب شده که ۵.۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آب استان را در پی داشته است. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، دکتر رضا عظیمی […]

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در شش ماهه ابتدایی سالجاری ۲۳۰دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی استان نصب شده که ۵.۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در منابع آب استان را در پی داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، دکتر رضا عظیمی با بیان اینکه کنتور هوشمند مزایای زیادی دارد افزود: نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب موجب کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی استان شده و از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی به شدت جلوگیری می‌کند.

دکتر عظیمی ادامه داد: با توجه به وضعیت بحرانی سفره های آب زیرزمینی در استان و به‌دلیل افت سطح آب زیرزمینی و برداشت‌های بی‌رویه و بدون برنامه از آبخوان، به منظور امکان مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره برداری از چاه‌های پروانه‌دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دشت ضروری است تمامی چاه‌های پروانه‌دار به کنتور هوشمند مجهز شوند.

وی گفت: در این راستا تعداد ۲۳۰ کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی استان با حجم صرفه‌جویی ۵.۵ میلیون مترمکعب آب در ۶ماهه ابتدایی سال جاری نصب و تعداد ۱۰۰ حلقه چاه مجاز دارای اضافه برداشت شناسایی شد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی عنوان کرد: بیشترین تعداد نصب کنتور مربوط به شهرستان ساوه با ۶۰ دستگاه و کمترین تعداد مربوط به شهرستان شازند به تعداد ۴ دستگاه بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان گام‌های اساسی و جدی برداشته شود و اگر کشاورزی بیش از میزان تعیین‎شده آب از چاه برداشت کند، برق به صورت خودکار قطع شده و امکان برداشت آب از چاه تا زمانی که کارشناسان آب منطقه‌ای و برق اقدام نکنند، وجود ندارد.