نصب کنتور هوشمند به روی چاه های استان هرمزگان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ضمن تاکید بر لزوم نصب کنتور هوشمند برای مصارف کشاورزی و صنعتی، گفت: نصب کنتور هوشمند، نقش موثری در کاهش مصرف آب‌های زیر زمینی دارد و از سال ۱۳۹۶ تا کنون روی ۲۰ درصد از چاه های استان هرمزگان کنتور نصب شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ضمن تاکید بر لزوم نصب کنتور هوشمند برای مصارف کشاورزی و صنعتی، گفت: نصب کنتور هوشمند، نقش موثری در کاهش مصرف آب‌های زیر زمینی دارد و از سال ۱۳۹۶ تا کنون روی ۲۰ درصد از چاه های استان هرمزگان کنتور نصب شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای هرمزگان ، مهندس جمشید عیدانی اظهار داشت: کنتورهای هوشمند عملکردی چندگانه دارند که با هدف با جلوگیری از اضافه برداشت بیش از میزان مندرج در پروانه بهره برداری از منابع آب‌های زیرزمینی، تشویق کشاورز به استفاده از الگوی کشت بهینه هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دادن اطلاعات لحظه‌ای به کشاورز در مورد آب مصرف شده از دیگر مزایای استفاده از کنتور هوشمند است، ابراز داشت: میزان آب باقیمانده از حق‌آبه‌ی تعیین شده جهت برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از منابع آب می‌تواند نقش موثری در کاهش مصرف آب‌های زیر زمینی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه کنتور هوشمند حجمی آب به دستگاه اندازه‌گیری آب گفته می‌شود که بر روی منصوبات چاه ( لوله آب خارجی ) نصب می‌شود، تصریح کرد: با این تکنولوژی می‌توان حجم مجاز آب مصرفی مشترک را مطابق با پروانه صادره کنترل کرد.

عیدانی با اشاره به اینکه طی چهار سال گدشته ۲۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان مجهز به کنتور هوشمند شدند، ادامه داد: در استان از سال ۱۳۹۶ تا کنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ حلقه چاه به ابزار اندازه گیری و کنتور هوشمند آب از انواع مختلف مجهز شدند.

وی به دلایل عدم استقبال کشاورزان از کنتورهای هوشمند اشاره کرد و تصریح کرد: تمایل کشاورزان به برداشت اضافۀ آب و افزایش سطح کشت و عدم تمایل به کنترل برداشت متناسب با مجوز صادره و عدم نهادینه سازی مصرف بهینه و نا آشنایی کشاورزان با مزایای این کنتورها از دلایل عدم استقبال کشاورزان از کنتورهای هوشمند است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در رابطه با نقش کنتورهای هوشمند در رابطه با حفاظت و صیانت از آبهای زیرزمینی خاطرنشان ساخت: نصب و راه اندازی صحیح کنتورها و ارسال داده، در راستای حفاظت از منابع آب زیر زمینی بسیار موثر بوده و کلیه برداشت‌های مازاد و پروانه صادره قابل رصد می باشد.

عیدانی افزود: در نصب کنتورهای هوشمند نباید منفعت آنی کشاورزان لحاظ شود چرا که در صورت عدم کنترل برداشت آب و اضافه برداشت از مفاد پروانه که منجر به افت سطح آب‌های زیرزمینی می‌شود کشاورزان در دراز مدت با هزینه‌های زیادی اعم از کف شکنی و جابه‌جایی چاه و حتی کم آبی روبرو خواهند شد؛ که در دراز مدت هزینه به مراتب سنگین تری تحمیل خواهد کرد؛ اما نصب کنتور موجب مدیریت مصرف استاندارد در آب و برق و کاهش هزینه‌های کلی خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که بر اساس قانون تمام بهره‌برداران منابع آب زیر زمینی باید نسبت به نصب کنتور اقدام کنند، تشریح کرد: تشویق و ترغیب کشاورزان به نصب کنتور توسط سازمان جهاد کشاورزی، عدم ارائه خدمات به چاه های بدون کنتور و نیز تبلیغات و فرهنگ‌سازی از راهکارهای هدایت بهره برداران در راستای نصب کنتورهای هوشمند است.