موضوع بحران آب در نشست هم اندیشی دبیران شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد

نشست هم اندیشی دبیران شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد با موضوع بحران آب و همفکری برای استفاده از ظرفیت ها، جهت فعالسازی محلات در جریان پویش نقش من در محل ساختمان شهید سلیمانی شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی آبفا مشهد، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب مشهد وضعیت آب در شهرستان مشهد را بحرانی خواند و گفت: خشکسالی های اخیر موجب کاهش شدید منابع آبی در این شهر شده به گونه ای که ظرفیت سد دوستی به عنوان یکی از مهم ترین منابع تامین کننده آب شهرستان مشهد به نزدیک ۱۰ درصد رسیده است.

مهندس سید محمد محمودی هاشمی ضمن اشاره به اقدامات شرکت آب و فاضلاب مشهد و اجرای پروژه های تأمین آب شهرستان مشهد، یکی از مهم ترین راه های برون رفت از شرایط بحرانی آب را مدیریت مصرف بهینه آب عنوان نمود.

رئیس اداره شورای اجتماعی محلات سازمان فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر توجه به وضعیت آب و مدیریت مصرف یک وظیفه فردی و اجتماعی است اظهار کرد: سازمان فرهنگی شهرداری مشهد ظرفیت های بسیاری جهت فرهنگسازی در زمینه مدیریت مصرف و اطلاع رسانی در خصوص وضعیت بحرانی آب در مشهد دارد که یکی از این ظرفیت ها، شورای اجتماعی محلات در مناطق شهرداری مشهد می باشد.

مرتضی دبیریان افزود: بر این اساس می بایست هرچه سریع تر ، تولید محتواهای لازم انجام و در جریان آگاهی بخشی و اطلاع رسانی جامعه قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال اجرای طرح محلات دوستدار آب در مشهد هستیم و از تمام ظرفیت شورای اجتماعی در جهت کمک به فرهنگسازی و اصلاح الگوی مصرف آب در بین شهروندان استفاده خواهیم کرد.

همچنین مدیر طرح مشهد شهر دوستدار آب شهردای مشهد با اشاره به دریافت برند شهر دوستدار آب برای مشهد به عنوان اولین شهر کشور گفت: این برند شامل چهار محور زیرساخت، هوشمندسازی، فرهنگ و هنر و آموزش و حقوق شهروندی می باشد که در بحث آموزش و فرهنگ و هنر با ضعف ها و کمبودهایی مواجه هستیم و باید نسبت به رفع آن و انجام فعالیت های بیشتر فرهنگی و آموزشی اقدام نماییم.

مهندس صداقت خاطرنشان کرد: در کمیسیون مشهد شهر دوستدار آب، ۲۲ نهاد و سازمان دارای نماینده هستند و شهر مشهد از سال ۱۳۹۹ به مدت دو سال این برند را دریافت نموده و سال گذشته نیز با اقدامات خوب و موثری که انجام شده، به مدت دو سال دیگر نیز تمدید شده است.

در نشست هم اندیشی دبیران شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد به میزبانی شرکت آبفای مشهد، محتواهای آموزشی با موضوع وضعیت آب در جهان، ایران، استان خراسان و شهرستان مشهد، چگونگی استفاده از منابع آبی و کمبود شدید ظرفیت منابع در حال حاضر، برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی و فرونشست زمین و ضرورت اصلاح الگوی مصرف و سازگاری با شرایط جغرافیایی خشک و نیمه خشک به حاضرین ارائه شد.

همچنین در این نشست در خصوص روش های فرهنگسازی و آگاهی بخشی به جامعه  در خصوص بحران آب و چگونگی گذر از شرایط بحرانی، بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت و پیشنهاداتی به شرح ذیل مطرح گردید: اجرای نمایش های عروسکی برای دانش آموزان، برگزاری جلسات مستمر اعضای شورای اجتماعی محلات و بازدید از منابع آبی مشهد، برگزاری کلاس های آموزشی و استفاه از ظرفیت فرهنگسراهای شهرداری مشهد برای کودکان و نوجوانان محلات، برگزاری اردوهای دانش آموزی، استقرار گروه های آموزشی و مروجین مصرف بهینه آب در مکان های پر رفت و آمد و آموزش به شهروندان، انجام تبلیغات مرتبط با موضوع بحران آب در قطارشهری، اتوبوس ها، بیلبوردها و تلویزیون های شهری، تهیه پوسترهای آموزشی، راه اندازی پویش های مختلف برای تمامی اقشار جامعه و تشویق مشترکین کم مصرف.

گفتنی است در پایان این نشست دبیران شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد، از مرکز مهاب (کنترل و پایش تصویری) شرکت آب و فاضلاب مشهد بازدید کردند.