نشست مشترک مدیران روابط عمومی بخش آب و آبفای کشور برگزار شد

نشست مشترک مدیران روابط عمومی بخش آب و آبفای کشور با حضور علی اکبرکاظمی، مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو روز سه شنبه نهم خردادماه 1402 برگزار شد.

به گزارش برقآب، به نقل از شبکه خبری ایران، نشست مشترک مدیران روابط عمومی بخش آب و آبفای کشور با حضور علی اکبرکاظمی، مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو، اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مهدی دانشگر مشاور معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرکل دفتر هیئت مدیره، مدیرعامل و امور مجلس شرکت مدیریت منابع آب ایران، محمد حسین رنجبران مدیر کل دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران، تقی عبادی، مدیر کل دفتر توسعه نظام های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران و علیرضا اقبال مدیر کل دفتر روابط عمومی و ارتباطات مردمی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، روز سه شنبه نهم خردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این نشست، «جعفری»، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تغییر اقلیم و تداوم پدیده خشکسالی در ایران گفت: امروز خشکسالی دیگر یک پدیده موقت و زود گذر نیست بلکه به یک پدیده دائمی و ماندگار تبدیل شده است. لذا باید برای این شرایط جدید و سخت برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام داد تا بتوان خود را با این شرایط وقف داد و این وظیفه روابط عمومی‌ها است که با تبلیغ و ترویج فرهنگ درست مصرف کردن، جامعه را با این موقعیت خاص  کم آبی آشنا و سازگار کند.

وی ادامه داد: استفاده درست از آب، یک بحث فرا بخشی است و حفظ و نگهداری از آب تنها بر عهده متولیان آن نیست. طبق مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در بخش صنعت نیز درصد قابل توجهی آب مصرف می‌شود. در خصوص آب شرب که با تلاش زیاد تهیه می شود تا به دست شهروندان برسد هم اگر چه نسبت به سایر بخش‌ها مصرف کمتری دارد ولی این آب بسیار گران قیمت است.

وی به اهمیت نقش روابط عمومی‌ها صنعت آب در خصوص فرهنگ‌سازی اشاره کرد و توضیح داد: روابط عمومی‌ها پیشانی فرهنگ سازی در خصوص اصلاح الگوی مصرف آب در تمام بخش‌ها  هستند و باید بتوانند به موازات برقرای آرامش، با فرهنگ سازی مردم را در حفظ و نگهداری از آب  همدل و همراه کنند.

جعفری اظهار داشت: علیرغم توطئه‌های جدی و برنامه‌ریزی های حسای شده دشمن، دولت جدید به لطف خدا و خدمت صادقانه و جهادی خود، با تبدیل تهدید به فرصت اقدامات بسیار برزگی در حوزه آب و آبرسانی انجام داد. امروز شاهدیم حتی در دورترین نقاط کشور، آب را به دست هم وطنان برسانیم و هیچ شهری نیست که تنش و بحران  آبی داشته باشد اما  شرایط موجود  آبی همچنان می‌طلبد که مردم کنار ما باشند تا  تابستان پیش رو را نیز به بهترین وجه به امید خدا بگذرانیم.

در ادامه این نشست مهدی دانشگر به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: در هیچ زمانی صنعت آب این همه دچار مشکل و حساسیت نبود. در تمام فرمایشات مقام معظم رهبری بحث آب مطرح می‌شود. در کلام رئیس جمهور و همه وزرا و مسئولان و آحاد جامعه موضوع آب داغ است. حتی در استان هایی‌ که مشکل آب وجود ندارند در جهت ابراز همدری با سایر استان ها از بابت کم آبی نگرانی‌هایی دارند. در گذشته نه چندان دور فکر می‌کردیم جنگ آب خارج از مرزها و  بین کشورهاست حالا می‌بینیم نه تنها بین  استان‌ها حتی گاهی بین یک باغ‌دار با باغ‌دار دیگر بر سر این عنصر حیات جنگ و دعوا وجود دارد.

وی به قدرت رسانه و ارتباطات اشاره کرد و گفت: در گذشته اخبار توسط رسانه‌های محدود و خاصی تهیه و منتشر می شد اما اکنون اصل ارتباطات در دنیا به واسطه حضور همه گیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توسط افراد و افکار مختلف و متنوع و گاهی مسموم تولید و منتشر می‌شود. در این بین ممکن است مخاطب این اخبار دروغ را باور کند و درباره واقعیت داشتن یا نداشتن آن به دلیل بمباران انبوه اطلاعات در پی یافتن واقعیت یک موضوع نرود و  این خیلی خطرناک است.  چرا که چنین رسانه های دروغ پرداز موجب ایجاد شکاف عجیب و عمیق بین واقعیت موجود و درک غلط مخاطب می شود.  وظیفه و هنر روابط عمومی این است که تمام  تلاشش را به کار گیرد تا  نگذارد این شکاف ایجاد شود و فاصله بین واقعیت و درک جامعه را که در تسخیر اخبار دروغ دشمنان است کم کند. روابط عمومی‌ها رابط و پل بین مسئولان و مردم هستند و می بایست خدمات مسئولان را به درست ترین شکل ممکن به اطلاع‌شان برسانند.

در ادامه این نشست، «رنجبران» مدیر کل دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: به دلیل بروز پدیده خشکسالی در سال‌های  اخیر، تلاش ما به عنوان کارکنان  صنعت آب چندین برابر شده است. روابط عمومی باید یک فرهنگ‌سازی منظم و ساختارمندی در بخش آب شرب و کشاورزی انجام دهد.

وی به تولیدات سینمایی در قالب فیلم کوتاه، سریال سازی، انیمیشن و نیز برگزاری جشنواره های مستند سیما و نخستین واژه آب و  همچنین برگزاری مسابقات عکاسی داستان نویسی نقاشی گرافیک و… ، تولید محتوا، تبلیغات محیطی اشاره کرد و گفت: این برنامه‌های پیشنهادی در دستور کار روابط عمومی‌های صنعت آب برای ترویج فرهنگ درست مصرف کردن آب قرار  دارد.

علی اقبال، مدیر کل دفتر روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز  پویش خانه تکانی، ارتباطات چهره به چهره مردم با مسئولان، فعالیت رسانه ای،  طرح ملی جهاد آب رسانی، تبلیغات محیطی، تولیدات تصویری، بهره گیری از سازمان ها و نهادهای مختلف،  سفرهای استانی و دیدار با همکاران صنعت آب و …  را از جمله محورهای فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف  آب بر شمرد که  قرار است توسط روابط عمومی  شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  عملی شود.

تقی عبادی مدیر کل دفتر توسعه نظام های فنی، بهره برداری و دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست ضمن اشاره به اهمیت  توجه بیش از همیشه به طرح احیا و تعادل بخشی گفت: روابط عمومی در زمینه اطلاع رسانی و اصلاح  الگوی مصرف باید جامعه هدف آن که همان مصرف کنندگان  عمده آب در بخش آب های زیر زمینی هستند متمرکز شود.  وی سپس به پرسش های  حاضرین در جلسه پاسخ داد.