نشست مدیران و مقامات صنعت برق استان فارس با تولیت آستان احمدی و محمدی(ع)

نشست  مدیران  و مقامات صنعت برق استان فارس با تولیت و مسئولان آستان احمدی و محمدی(ع)  پیرامون نصب و راه اندازی سامانه های خورشیدی بر روی پشت بام ساختمان های موجود در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و برنامه ریزی جهت افتتاح فاز اول پروژه 200  کیلو واتی در آینده نزدیک برگزار شد و حمید رضا جلایر سرپرست شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در خصوص تولید داخل اکثر تجهیزات و قطعات نیروگاه خورشیدی و همچنین توانمندی مهندسان متخصص و متعهد صنعت برق کشور در این حوزه، خبر داد .

جلایر، با تاکید بر لزوم بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر و نصب و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی توسط دستگاه های دولتی استان فارس، افزود:  ورود بیشتر بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این حوزه با حمایت مقامات و اصلاح مدل های اقتصادی امکان پذیر است و اکنون با همکاری و مشارکت موثر تولیت حضرت شاهچراغ (ع) و نصب سامانه های تولید انرژی خورشیدی در پشت بام این مکان مقدس؛ می توان امید داشت که سایر مشترکان صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی در شیراز و سایر شهرستان ها نیز دراین امر پسندیده مشارکت داشته باشند.

وی  در ادامه به ضرورت ترویج فرهنگ مصرف بهینه انرژی در سطح جامعه با استفاده از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود اشاره و ابراز امیدواری کرد که با همکاری کلیه مقامات کشوری و استانی و بهره گیری از نفوذ نخبگان محلی و همراهی کلیه مشترکان برق در استان فارس همچون گذشته از پیک مصرف تابستان  ۱۴۰۱با موفقیت و بدون خاموشی عبور نماییم.

آیت الله ابراهیم کلانتری تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) نیز دراین نشست بر لزوم همکاری همه جانبه با صنعت برق استان فارس برای نصب نیروگاه خورشیدی بر پشت بام حرم مطهر و ساختمان های همجوار تاکید کرد و ابراز داشت : خواست قلبی ما و همه زائران حرم مطهر همین است که این فرهنگ سازی زودتر با اجرای گام نخست نصب سامانه ها اتفاق بیفتد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) در ادامه به سفر خود به کشور چین اشاره کرد و گفت: در سفر به چین ما مشاهده کردیم که چگونه از پشت بام های ساختمان ها و دشت ها با نصب آیینه های خورشیدی و توربین های بادی، انرژی برق تولید می شود و از کمترین فضای موجود هم برای تولید برق و انرژی تجدید پذیر استفاده شده است و چه بهتر که این فرهنگ سازی از آستان حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) آغاز گردد.

آیت الله کلانتری در ادامه اظهار داشت : اگر ما هم بتوانیم بخش های دولتی و خصوصی را ترغیب و تشویق به تولید انرژی برق با استفاده از سامانه های انرژی خورشیدی نماییم قطعا این فرهنگ سازی و مصرف بهینه انرژی، نهادینه می شود .

بر اساس آمارهای موجود، در شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از ابتدای اجرای طرح تاکنون  ۷۶۴سامانه خورشیدی مختص مشترکین با توان تولیدی ۴۷۶۲کیلووات با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۱۰ هزار و ۲۵۰میلیون ریال توسط بخش خصوصی نصب و راه اندازی شده است.متوسط میزان تابش استان فارس  بین ۲هزار تا ۲۲۰۰ کیلو وات ساعت بر متر مربع در سال می باشد که این میزان تابش برای نیروگاه های خورشیدی مناسب است. شهرستان فسا با احداث ۹۰ سامانه، شهرستان بوانات با ۶۴ سامانه و کازرون با ۶۱ سامانه خورشیدی بیشترین تعداد نصب سامانه های خورشیدی را در میان سایر شهرستان های تابعه این شرکت در استان فارس دارند. همچنین در راستای فرهنگ سازی و استفاده از ظرفیت بخش دولتی سامانه های خورشیدی به تعداد ۲۲ نیروگاه دولتی با توان تولیدی ۱۷۰ کیلو وات با سرمایه گذاری بالغ بر ۶۸۰۰میلیون ریال دراستان فارس  نصب و راه اندازی گردید و همچنین برق ۱۵روستای فاقد برق با نصب سامانه های خورشیدی جهت ۱۹۱خانوار با توان تولیدی ۱۹۱ کیلو وات با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۵۲۸۰میلیون ریال صورت پذیرفت.