بررسی وضعیت آب شرق هرمزگان در نشست مشترک مدیرعامل آبفا با رئیس مجمع نمایندگان استان؛

میزان بهره مندی روستاهای بشاگرد از سد جگین و سهران افزایش می یابد

در نشست مشترک مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، وضعیت پروژه های آبرسانی شهرستان های میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد بررسی شد.

در این نشست حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان و رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان با بیان اینکه پروژه های آبرسانی باید به عنوان یک اولویت در دستور کار باشد، افزود: ما به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم این موضوع را پیگیری و روند اجرای آن را نیز دنبال کنیم.

وی با قدردانی از تلاش های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، برنامه های آبفا برای شهرستان های شرق هرمزگان را ستود و افزود: علیرغم کمبود منابع اعتباری، پیش بینی های خوبی برای شرق استان شده که امیدواریم با تکمیل و بهره برداری از آن شاهد بهبود وضعیت آب شرب شهرها و روستاهای این حوزه باشیم.

در ادامه این نشست عبدالحمبد حمزه پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به برنامه های آبفا و عملیاتی شدن وعده های آن افزود: تعدادی از این پروژه ها در هفته دولت و بخشی دیگر نیز در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیش بینی شده است که باعث بهبود وضعیت آب مناطق شهری و روستایی در شهرستان های میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیاز آب شهرها و روستاهای شرق هرمزگان دو هزار و ۱۵ لیتر بر ثانیه است، گفت: برای پایداری کامل آب شرق استان نیازمند تولید ۴۲۱ لیتر آب بر ثانیه هستیم که با توجه به گسترش شهرها و روستاها این نیاز در سال های آتی نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، شهرستان سیریک به عنوان یکی از مناطق دارای تنش که فاقد هر گونه منابع آبی پایدار برای شرب است، در حال حاضر با اجرای طرح های توسعه ای در انتظار یک شرایط پایدار آبی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: تامین آب سیریک از دشت تلنگ و اجرای خط انتقال به طول ۲۵ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۸۱۰ میلیارد ریال اجرا شده است که بخشی از نیاز آبی این شهرستان را پاسخ می دهد.

حمزه پور تصریح کرد، با وارد مدار شدن آب شیرین کن زیارت در نیمه دوم سالجاری امیدوار با پایداری وضعیت آب این شهرستان هستیم تا ضمن تامین نیازهای آب مردم شاهد خدمات رسانی مطلوب به مردم سیریک باشیم.

وی به تحقق وعده آب و فاضلاب هرمزگان در خصوص تامین آب میناب از تصفیه خانه سد سرنی اشاره کرد و گفت: سامانه تامین آب مبناب از سد سرنی با اجرای چهار کیلومتر خط انتقال و احداث یک باب مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی در آستانه تابستان امسال به پایان رسید و آبفا به آنچه که مردم مطالبه می کردند، عمل کرد.

مدیرعامل آبفا به تامین آب مجتمع های روستایی غرب جاسک از سد جگین و همچنین آبرسانی به روستاهای بخش لیردف و صدور مجوز آب شیرین کن به این روستاها خبر داد و افزود: این طرح ها به عنوان پروژه های مهم و اولویت دار در دستور کار است که اتمام آن سبب پایداری وضعیت آب روستاهای غرب جاسک از منابع آب سطحی و بخش لیردف از منابع شیرین سازی خواهد شد.

حمزه پور با اشاره به اجرای دو طرح بزرگ آبرسانی به روستاها و شهرهای بشاگرد از سد جگین و سهران خاطرنشان کرد، روند بهره مندی روستاهای بشاگرد از این دو خط انتقال در حال انجام است که با تزریق اعتبار و بر اساس اولویت در دستور کار است میزان بهره مندی این مناطق از آب شرب پایدار را افزایش خواهد داد.

وی همچنین از اجرای پروژه های آبرسانی به شهرستان رودان خبر داد و گفت: بر اساس اولویت طرح های توسعه در مناطق شهری و روستایی رودان در حال انجام است که بخشی از این پروژه ها با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بخشی دیگر نیز توسط سایر پیمانکاران آبفا در حال احداث است که میزان برخورداری این شهرستان را افزایش خواهد داد.

مدیرعامل آبفا در ادامه از تکمیل آبرسانی به شهر زیارتعلی خبر داد و گفت: برای بهره مندی مشترکین شهر زیارتعلی یک حلقه چاه، ۳.۵ کیلومتر خط انتقال و یک باب مخزن احداث شده است.