میزان بارندگی استان به ۴۸ میلی متر رسید/کاهش حجم ذخیره آب در سدهای استان و ضرورت صرفه جویی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی از افزایش ۱۰۰ درصدی بارندگیها نسبت به مدت مشابه سال گذشته (اول مهر لغایت ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰) در این استان خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمری گفت:تاکنون (اول مهر لغایت ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰) حدود ۴۸ میلی متر بارندگی […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی از افزایش ۱۰۰ درصدی بارندگیها نسبت به مدت مشابه سال گذشته (اول مهر لغایت ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰) در این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمری گفت:تاکنون (اول مهر لغایت ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰) حدود ۴۸ میلی متر بارندگی در استان مرکزی را شاهد بودیم که این میزان بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۲۳.۹ میلی متر) بالغ بر ۱۰۰ درصد افزایش و نسبت به آمار بلندمدت (۲۶.۸ ملی متر) حدود ۸۰ درصد رشد را  نشان می دهد.

مهندس آمری در خصوص وضعیت ذخیره سدهای استان توضیح داد: به دلیل شدت کم بارش های در استان و خشکی زمین میزان قابل توجهی از این بارندگیها به زمین نفوذ کرد و سب تغذیه سفره های آب زیرزمینی شد و به همین دلیل سیلابی را در استان نداشتیم و در نتیجه ورودی سدها نیز تغییر محسوسی نداشت و برای تغییر در جریان ورودی در سدها باید منتظر سیلاب های بهاره باشیم.

وی افزود: سد ساوه در حال حاضر حدود ۱۱۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با حجم ذخیره ۱۷۰ میلیون مترمکعب کاهش ۵۰ درصدی را نشان می دهد و سد کمال صالح حدود ۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که این میزان نیز نسبت به سال گذشته با حجم ذخیره ۷۰ میلیون مترمکعب ۴۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی خاطر نشان کرد: طی دو ماه گذشته چون در اثر بارندگیها سیلابی اتفاق نیفتاد  ورودی سدها نیز تغییر نکرد  بطوریکه در حال حاضر ورودی سد ساوه حدود ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه و ورودی سد کمال صالح ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه  است.

مهندس آمری ادامه داد: با این  حجم ذخیره در سدها نگرانی در خصوص تأمین آب شرب شهر اراک از سد کمال صالح  و شهر ساوه و شبکه آبیاری و زهکشی از سد ساوه را نداریم اگرچه باید صرفه جویی در مصرف آب شرب و کشاورزی سرلوحه همه برنامه ریزی ها و فعالیتهایمان باشد.

وی گفت: در خصوص آبهای زیرزمینی نیز از آنجاییکه در  سال گذشته  شاهد کاهش بارندگیها و خشکسالی بودیم و از طرفی چاههای کشاورزی نیز زودهنگام روشن شدند مجدداً وضعیت مطلوب سفره های آب زیرزمینی که طی سالهای قبل ایجاد شده بود افت پیدا کرد و امید آن می رود با صرفه جویی کشاورزان در برداشت از منابع آبی و افزایش بارندگیها شاهد برگشت به وضعیت مطلوب و نسبی در سفره های آب زیرزمینی باشیم.