میزان مصرف برق در استان ایلام ۴۷۵ مگاوات است

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام با اشاره به اینکه استان ایلام با کمبود 135 مگاوات برق روبروست، گفت: میزان نیاز مصرف برق در استان حدود 475 مگاوات بوده که این مهم نیازمند برنامه ریزی و توجه ویژه دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام، هادی شیرخانی اظهار داشت: سهمیه ابلاغ شده برق به استان ایلام ۳۴۰ مگاوات است که در شرایط کنونی و در صورت عدم اعمال و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و مدیریت مصرف با خاموشی‌های ۲ بار در روز روبرو خواهیم شد.

وی بیان کرد: سال گذشته تا اواسط خردادماه، تقریبا یک ماه اعمال خاموشی در راستای پایداری شبکه داشتیم اما امسال با حمایت استاندار از برنامه‌ریزی‌های توانیر این مشکل مرتفع شد که این نماد همکاری دولت است و خوشبختانه تاکنون مجبور به مدیریت اضطراری بار در استان نشده‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام با تاکید بر اینکه برق امکان ذخیره‌سازی ندارد، یادآور شد: سال گذشته امکان سرویس و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق آبی وجود نداشت و به همین خاطر با وقوع خشکسالی، کشور با مشکل ناترازی در تولید و مصرف برق روبرو شد اما امسال با بهره گیری از نیروگاه‌های حرارتی مشکل سال قبل پیش نمی‌آید و به این شکل ۶ هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید اضافه می‌شود.

شیرخانی با اشاره به اینکه کاهش ساعت کاری ادارات موجب پایین آمدن میزان خاموشی‌ها خواهد شد، گفت: تغییر ساعات کاری به شکلی که از طرف هیات وزیران مصوب شده و تکالیفی را برای تمام دستگاه‌ها در ۹ بند ابلاغ کرده است، موجب صرفه جویی ۲ هزار مگاوات انرژی روزانه در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: الزام به کاهش ۳۰ درصدی مصرف ادارات نسبت به سال گذشته، تعدیل بار روشنایی معابر در سطح شهرها و معابر اصلی، شناسایی انشعابات غیرمجاز، راه‌اندازی و بکارگیری مولدهای اضطراری و همچنین معرفی و شناسایی رمزارزها تا حد قابل توجه‌ی از بروز خاموشی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام افزود: کنتورهای هوشمند با هدف پایش مصرف در بین مشترکین صنعتی، کشاورزی و تا حدودی ادارات نصب شده است تا در صورت مصرف بیش از ۳۰۰ مگاوات با قطع برق مواجهه شوند.

شیرخانی اضافه کرد: همچنین در یک سال گذشته ۲۰۸۷ انشعاب غیرمجاز بعلاوه‌ ۱۷ مرکز و ۱۵۹ دستگاه ماینر شناسایی و ضبط شده است، البته نباید انشعاب غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای ایلام را نادیده گرفت چرا که بزرگترین ضربه را وارد می‌کنند چون از یک طرف به دلیل نداشتن کنتور اقدام به مصرف بی‌رویه کرده و از سوی دیگر سایر شهروندان را به مصرف غیرمجاز ترغیب می‌کنند در این راستا پیشنهاد می‌شود علی‌رغم ساخت و سازهای غیرمجاز به این خانوارها که نزدیک به هزار مشترک هستند، کنتور داده شود.

وی اضافه کرد: همه‌ دستگاه‌ها موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال قبل در ساعات اداری و ۶۰ درصد در ساعات غیراداری با اولویت خاموش کردن روشنایی‌های غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی هستند، دستگاه‌ها در ساعت‌های اوج مصرف؛ مولدهای اضطراری را به مدار بیاورند، شهرداری ۵۰ درصد روشنایی‌های معابر را کاهش و صنوفی که خدماتی حیاتی دارند باید مجهز به مولد اضطراری شوند.

وی ادامه داد: همچنین از جهاد کشاورزی تقاضا می‌شود بسته‌های پاداشی توانیر را به کشاورزان اطلاع رسانی کنند تا در صورت مدیریت مصرف در ساعت‌های پیک از برق رایگان در سایر ساعات روز بهره‌مند شوند.

وی به اپلیکیشن «برق من» اشاره کرد و اینکه از مزیت‌های این نرم افزار اطلاع رسانی خاموشی‌ها بر روی گوشی همراه است، گفت: یکی از دلایل نارضایتی شهروندان در سال گذشته، بی اطلاعی از زمان خاموشی‌ها بود که با نصب این نرم افزار می‌توانند از هشدارهای برق مطلع و علاوه بر این از صدا و سیمای مرکز ایلام تقاضا داریم در فرصت‌های متعدد، زمان را در اختیار کارشناسان ما قرار دهند تا با مردم صحبت کنند و یا اینکه محتویاتی که تولید شده است را در زمان‌های مناسب پخش کنند.

شیرخانی  در پاسخ به این سوال که چرا بیمارستان‌ها از فیدر مشترک با مناطق دیگر استفاده می‌کنند، گفت: دستگاه‌های حساس باید فیدر جداگانه داشته باشند یا به لحاظ فنی از هر ۲ سو تغذیه شود، اما بیمارستانی که به اندازه‌ چند منطقه مصرف برق دارد با وجود استقرار مولدهای اضطراری از آنها بهره نمی‌گیرد و از جهت دیگر از دوطرف تغذیه نمی‌شود که بی نیاز از ژنراتور باشد، بنابراین سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و داشتن فیدر مشترک، برق منطقه‌ی بیمارستان با توصیفات مذکور قطع نشد و این به نحوی بی عدالتی در مصرف مشترکین خانگی بود که تعداد بارهای مختلف خاموشی را تجربه کردند.