مدیر طرح سد مخزنی مراش در گفت و گو با رادیو زنجان:

مهار سیلابهای فصلی از مهمترین اهداف احداث سد مراش است

مهدی شجاعی ،مدیر طرح سد مخزنی مراش در گفتگو با برنامه رادیویی کندیمیز زنجان ،مهار سیلابهای فصلی را از مهم ترین اهداف این سد عنوان نمود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، مهدی شجاعی ، مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی و طرح‌های زودبازده و مدیر طرح سد مخزنی مراش در این گفتگوی رادیوی اظهار داشت :ساختگاه سد مراش در شهرستان ماهنشان است و هدف آن تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرستان های دندی ، ماهنشان و ۱۲۲ روستای مسیر است و در ۱۲۵ کیلو متری جنوب غربی زنجان در روستای مراش منطقه انگوران واقع شده است.

وی با بیان اینکه سد مراش از نوع خاکی با هسته رسی بوده که ارتفاع آن از بستر رودخانه ۳۶ متر است، ادامه داد: احداث سد تنظیمی مراش به عنوان کنترل کننده سیل و تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز صنایع منطقه است.

مدیر طرح آبرسانی سد مراش مهار آبهای سطحی منطقه را از اهداف مهم این طرح دانست و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی کمپ، راه دسترسی و سیستم انحراف این طرح درسال ۸۸ شروع شد و پس از پایان این عملیات، اجرای بدنه سد در سال ۹۰ آغاز گردید و اجزای این طرح شامل؛ سد مخزنی مراش، سد مخزنی ایالودر پایین‌دست این طرح و خط انتقال آب شرب و صنعت است.

شجاعی،  ارتفاع سد را ۵۲ متر و عمق آن را ۳۵ متر عنوان کرد و گفت: طول تاج آن حدود ۸۲۶ متر و حجم ذخیره این سد ۴۱ میلیون متر مکعب است و در صورت تامین اعتبار لازم تا ۲ سال آینده سد مراش آماده آبگیری خواهد شد.

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی و طرح‌های زودبازده شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان با اشاره به سد مخزنی ایالو، تصریح کرد: عملیات اجرایی بدنه این سد به پایان رسیده است و در سال ۱۴۰۱ به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

شجاعی خاطرنشان کرد: ساخت سدهای بزرگ علاوه‌ بر تامین آب شرب، کارکردهای دیگری همچون جلوگیری از بروز سیلاب، تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و حتی در برخی مناطق تولید برق را نیز به همراه دارند.

وی به انعقاد تفاهم نامه های تأمین مالی طرح سد مراش و طرح سد بلوبین از محل تسهیلات ماده ۵۶ قانون الحاق (فاینانس داخلی)، با بانک صادرات ایران نیز اشاره کرد و گفت: این طرح از مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به زنجان بود که به انجام رسید.

وی درپایان از مردم استان خواست که در مصرف آب نهایت صرفه جویی را بعمل آورند.