مقابله با بحرانی کم آبی با مدیریت مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، مدیریت مصرف از سوی شهروندان را موثرترین راه مقابله با بحرانی کم آبی دانست. به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، مهندس حسین اسماعیلیان در این خصوص افزود: در سال آبی گذشته، میزان بارندگی در شهر مشهد با افت قابل توجهی روبه رو شد و حدود ۶۷ درصد نسبت به […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، مدیریت مصرف از سوی شهروندان را موثرترین راه مقابله با بحرانی کم آبی دانست.

به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، مهندس حسین اسماعیلیان در این خصوص افزود: در سال آبی گذشته، میزان بارندگی در شهر مشهد با افت قابل توجهی روبه رو شد و حدود ۶۷ درصد نسبت به سال قبل و ۶۲ درصد نسبت به دوره آماری بلند مدت کاهش یافت. وی ادامه داد : ۹۹ درصد وسعت حوزه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی قرار گرفته که نسبت به میانگین کشور و حتی استان دارای وضعیت وخیم تری در این خصوص است و شرایط بی سابقه ای را در ۵۰ سال گذشته بوجود آورده و کاهش بارندگی نیز به شدت منابع تأمین آب را متاثر کرده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه زنگ خطر بی آبی بیش از گذشته به گوش می رسد اظهار داشت: ذخیره آب سدها به شدت کاهش پیدا کرده، بسیاری از چشمه ها و قنات ها خشکیده و چاه های بسیاری نیز دچار افت میزان آبدهی شده اند و در صورت تداوم خشکسالی در سال آبی پیش رو با شرایط بسیار سخت تری مواجه خواهیم بود.

اسماعیلیان تصریح کرد: میزان متوسط مصرف آب از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کلانشهر مشهد حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است و در برخی روزهای گرم، میزان مصرف آب نسبت به روزهای عادی افزایش چشم گیری داشته است.

وی سرانه مصرف آب خانگی در مشهد را کمتر از میانگین کلانشهرهای کشور و حدود ۱۲۰ لیتر آب شرب به ازای هر نفر در شبانه روز اعلام کرد و خاطرنشان کرد : کشورهای مختلفی هستند که میزان متوسط بارندگی در آن ها بسیار بالاتر از کشور ما می باشد ولی سرانه مصرف آن ها بسیار پایین تر است و این موضوع بدین معناست که ما باید هرچه بیشتر در موضوع اصلاح الگوی مصرف کوشا بوده و با تدبیر، منابع آبی در دسترس را مورد استفاده قرار دهیم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: نرخ رشد جمعیت مشهد که بیشتر متاثر از مهاجرپذیری و حاشیه نشینی می باشد نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و به تبع آن نیاز آبی بیشتری را در هر سال طلب می کند و این در صورتی است که تقریبا از همه ظرفیت های توسعه منابع آب داخل حوضه در طی سال های گذشته استفاده شده و پروژه های جدید حتی در صورت امکان تأمین منابع مالی، آورد قابل توجهی در مقابل افزایش روزافزون نیاز آبی نخواهد داشت.

مهندس حسین اسماعیلیان با بیان اینکه پیش بینی می شود تا سال ۱۴۲۰ جمعیت مشهد به حدود ۵ میلیون نفر و نیاز آبی به ۳۹۶ میلیون مترمکعب در سال برسد، اظهار داشت: استفاده صحیح از آب و به عبارتی صرفه جویی در مصرف آب؛ اصلی ترین گزینه ی پیش رو برای گذر از بحران کم آبی است و با توجه به اینکه منابع آبی در دسترس ما بسیار محدود است، باید بپذیریم در منطقه ای با اقلیم گرم و خشک زندگی می کنیم و سازگاری با این اقلیم، تنها راه برون رفت از شرایط کم آبی است.

وی ادامه روند کنونی را موجب سخت تر شدن شرایط آبی برای آینده عنوان کرد و گفت: هرچند سهم برداشت آب شرب به نسبت مجموع سایر مصارف، بسیار کم تر است ولی بایستی توجه داشت برای شرب از هر منبع آبی نمی توان استفاده کرد و کیفی ترین منابع آب با صرف هزینه های سنگین استحصال، تصفیه، انتقال و توزیع در اختیار ما قر ار می گیرد و روا نیست با سهل انگاری در مصارفی مانند، شست و شوی خیابان، کوچه، پیاده رو، خودرو یا مصارفی مانند استخرهای شخصی، آب شرب هدر رفته و به فاضلاب تبدیل شود.

اسماعیلیان با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر به موضوع مدیریت مصرف تصریح کرد: هریک دقیقه بازماندن بیهوده شیر آب ۱۲ لیتر آب را به فاضلاب تبدیل می کند و این میزان هدر رفت آب در مقیاس وسیع و در یک کلانشهر مثل مشهد، حجم وسیعی از آب را شامل می شود؛ همچنین نصب تجهیزات کاهنده مصرف در تاسیسات داخلی و استفاده مجدد از آب خاکستری، عاملی موثر برای دستیابی به کف سرانه مصرف آب شرب و بهداشتی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: بخش دیگری از حوزه مدیریت مصرف، کاهش هدررفت آب در شبکه های توزیع و انتقال آب شرب و در نقطه مقابل آن جمع آوری فاضلاب، تصفیه و فراهم آوردن زمینه استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده برای جایگزینی با سایر مصارف می باشد.