معرفی و تقدیر از برگزیدگان استفاده بهینه از منابع آبی گلستان

آیین تجلیل از افراد و سازمان‌هایی که در استحصال و جمع‌آوری و استفاده از آب باران تلاش دارند ، با حضور معاون استاندار، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، مدیر کل امور روستائی استانداری،  رئیس دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی استان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای استان […]

آیین تجلیل از افراد و سازمان‌هایی که در استحصال و جمع‌آوری و استفاده از آب باران تلاش دارند ، با حضور معاون استاندار، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، مدیر کل امور روستائی استانداری،  رئیس دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی استان و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، ابراهیم کریمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در این آیین گفت: تنها ۳ درصد آب موجود در کره زمین شیرین است که از این میزان نیز سه‌چهارم آن یخ‌های قطبی است. محققان معتقدند که تا ۲۵ سال آینده، نیمی از جمعیت جهان با کمبود آب شیرین روبه‌رو می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه یک‌سوم جمعیت جهان به آب شیرین دسترسی ندارند، افزود: در نواحی روستایی تنها ۲۹ درصد دسترسی به آب شیرین دارند. سه‌چهارم بیماری‌هایی که انسان دچار آن می‌شود، به‌واسطه فقدان آب آشامیدنی سالم است.
کریمی بیان کرد: میزان هدر رفت آب شرب در ایران ۲۸ تا ۳۰ درصد است اما میانگین جهانی این میزان، ۹ تا ۱۲ درصد است. این مسئله نشان می‌دهد که هدر رفت آب در ایران بسیار سنگین است.
وی با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و خصوصاً کشت شالی، گفت: موضوع کشاورزی نیز اهمیت زیادی دارد و باید با هم‌افزایی، راهکاری پیدا کرد که هم آب با بحران مواجه نشود و هم بتوانیم کشاورزی داشته باشیم.

خشک شدن برخی اراضی کشاورزی در گلستان
سیدمحسن حسینی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در این مراسم گفت: میزان آب قابل استحصال در استان حداکثر ۲.۵ میلیارد مترمکعب است و با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و افزایش پیدا نکردن میزان آب قابل استحصال، صرفه‌جویی یک ضرورت است.
وی بیان کرد: در ۹ ماهه سال آبی جاری، میزان بارندگی در استان نسبت به دوره بلندمدت ۲۹ درصد کاهش و دما ۰.۶ سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است. آورد رودخانه‌ها نیز در این مدت بین ۴۹ تا ۸۳ درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه میزان ذخیره آبخوان‌های استان ۲۴۱ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: با وجود همه تذکرات و اطلاعیه‌هایی که داده شد، به دلیل عدم توجه برخی عزیزان،  شاهد خشک شدن محصول در برخی اراضی کشاورزی هستیم و میزان آن نیز در حال افزایش است.
وی بیان کرد: اگر صرفه‌جویی را خصوصاً امسال که تازه در اول فصل تابستان قرار داریم و با این حجم از مشکل روبه‌رو شده‌ایم، در دستور کار قرار ندهیم، قطعاً دچار مشکلات جدی می‌شویم. کم آبی در تار و پود استان گلستان تنیده شده و همه باید به آن توجه داشته باشیم.
دکتر علی نجفی نژاد، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز در این آیین گفت: در این دانشگاه استفاده از آب‌ها نامتعارف را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا به هیچ عنوان از آب شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌کنیم.

جمع آوری ۱۰۰ هزار مترمکعب آب نامتعارف
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان خاطرنشان کرد: جمع‌آوری آب باران، ایجاد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و استفاده از گونه‌هایی در فضای سبز که آب کمتری مصرف می‌کنند، از دیگر روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در این دانشگاه بوده است.
نجفی نژاد بیان کرد: با این روش‌ها حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب آب جمع‌آوری و در مصارف غیربهداشتیمورداستفاده قرار می‌دهیم.

مدیریت منابع آب تنها با مشارکت مردم محقق می‌شود.
در ادامه علی نصیبی، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان نیز با تأکید بر اینکه مدیریت منابع و مصارف آب، تنها با مشارکت مردم محقق می‌شود، گفت: بهتر است این مشارکت در روستاها از طریق شوراها و دهیاران دنبال شود.
نصیبی با اشاره به اینکه در استان ۹۲۲ دهیاری داریم، گفت: امروز تفاهم‌نامه‌ای با شرکت آب منطقه‌ای برای آگاهی بخشی روستاییان نسبت مسائل مربوط به مصرف بهینه آب از طریق دهیاری‌ها و شوراها منعقد خواهد شد.
در پایان این آیین از مدیران ادارات کل جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان و رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و آقایان احمد اکرامی، احمد بوجاری به دلیل استحصال و استفاده از آب باران تقدیر به عمل آمد.