استاندار آذربایجان‌غربی:

مشکل حادی برای اتمام تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه وجود ندارد

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر اتمام هرچه سریع طرح‌های سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه گفت: تنها ۷۵۰‌ متر از احداث کامل تونل انتقال آب به دریاچه باقی مانده و مشکل حادی برای اتمام آن وجود ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدصادق معتمدیان در دیدار با اساتید دانشگاهی فعال در حوزه احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر ضرورت گفت و گوی شفاف و صادقانه با مردم در بحث احیای دریاچه ارومیه افزود: در این راستا کلیپ مربوط به وجود برخی مشکلات در تونل خط انتقال آب پخش و چرایی تاخیر در بهره برداری از این طرح به اطلاع مردم رسید.

وی تاکید کرد: امروز متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که بُعد نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه به مراتب مهم‌تر از بخش سخت افزاری آن بوده و تمرکز بر ایجاد سازه‌ها و احداث بخش سخت افزاری، سبب توفیق نیافتن در احیای دریاچه ارومیه شده است.
استاندار آذربایجان‌غربی، هدف اصلی از اجرای بخش نرم افزاری احیای دریاچه ارومیه را مشارکت مردم در حفظ منابع آبی عنوان کرد و ادامه داد: باید قبول کنیم که بدون مشارکت مردم و احساس مسوولیت در این راستا، هیچ توفیقی نخواهیم یافت.
وی با اشاره به اینکه توسعه اراضی کشاورزی و کشت محصولاتی با مصرف بالای آب نظیر سیب و چغندرقند سبب از بین رفتن منابع آبی شده، اضافه کرد: دریاچه ارومیه نمونه‌ای از آسیب دیدن منابع آبی بوده و باید ادغان کنیم که تغییر الگوی کشت در منطقه ضروری و اجتناب ناپذیر است.
معتمدیان اظهار کرد: بخش قابل توجهی از معیشت مردم استان کشاورزی است و مردم باید بدانند که لازمه جان گرفتن دوباره دریاچه تغییر الگوی کشت است و صرفا با انتقال آب به دریاچه، امکان‌احیای آن وجود ندارد.
وی گفت: با شعار دادن نمی‌شود با معیشت مردم بازی کرد؛ باید اشتغال زایی در این استان به سمت صنعت و فرآوری‌ها با ارزش افزوده بالا هدایت شود.
وی با بیان‌ اینکه کارگروه احیای دریاچه ارومیه یک کارگروه ملی با نگاه منطقه‌ای است، افزود: از تمامی‌امکانات حاکمیتی برای احیای دریاچه بهره‌مند خواهیم شد که استفاده از ظرفیت علمی و دانشگاهی نیز از مهمترین این ظرفیت ها به شمار می رود.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: احیای دریاچه ارومیه یک نگاه همگانی و بسیج دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.
معتمدیان اضافه کرد: متاسفانه در گذشته طرح‌های نرم افزاری احیای دریاچه مورد غفلت واقع شده است که هرچه سریعتر باید فاز اجرایی تخصصی این بخش آغاز شود.
بنا بر این گزارش در این دیدار اساتید دانشگاهی با استقبال از انتصاب استاندار آذربایجان‌غربی به عنوان دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه، این انتصاب را نشانگر تقویت حکمرانی منطقه برای احیای دریاجه دانستند.
در این جلسه به نظر تخصصی کارشناسان ژاپنی در احیای دریاچه ارومیه اشاره و اعلام شد که بدون مشارکت مردم در تغییر الگوی کشت و مدیریت منابع آبی اصلاح دریاچه ممکن نیست.
کشت گیاهان دارویی کم‌ آب‌بر با جای سیب و چغندر قند، حضور فعال اساتید دانشگاهی در کارگروه احیای دریاچه، فرهنگ سازی و ارائه نظر تخصصی دانشگاه در رابطه با طرح‌های احیای دریاچه در این جلسه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت