معاون وزیر نیرو خبر داد:

مشکل آب شهر سیل‌زده بیرم فارس در کوتاه مدت حل می‌شود

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: وزرات نیرو تمامی هزینه های مربوط به طرح کوتاه مدت تامین آب شرب سالم و بهداشتی شهر سیل زده بیرم لارستان فارس را تامین خواهد کرد.

حمیدرضا جانباز شامگاه شنبه در جلسه شورای اداری بخش بیرم شهرستان لارستان با حضور رئیس و اعضای کمیسیون عمران مجلس و جمعی از مسئولان کشوری و استانی افزود: برای تامین اعتبار لازم اجرای طرح کوتاه مدت و رفع مشکل کمبود منابع آب بیرم نیازی به مصوبه جدیدی در هیچ جای دیگری نیست.

او یادآور شد که با ابلاغ مصوبه همین جلسه از سوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی متعهد به تامین اعتبار لازم هستیم.

وی این طرح کوتاه مدت را شامل نصب چهار دستگاه آب شیرین کن با تولید بیش ازسه هزار متر مکعب آب  در شبانه روز ،حفر چهار حلقه چاه جدید و همچنین بازسازی بخشی از شبکه های توزیع و خطوط انتقال عنوان کرد.

جانباز اضافه کرد: کل هزینه این طرح که زیر هزار میلیارد ریال برآورد می شود وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب از محل منابع داخلی خود این اعتبار را تامین می کند.

او البته یکی از شرایط لازم برای تامین هزینه های این طرح کوتاه مدت را منوط به وجود و تامین آب لب شور دانست و گفت: مطالعات اولیه طرح انجام شده و پیش بینی می شود ظرف مدت کمتر از یک سال عملیات اجرایی این طرح به اتمام برسد.

آبِ لب‌شور آبی است که میزان نمک در آن از آبِ شیرین بیشتر و از آب دریا کمتر باشد. آب لب‌شور آبی است که کل مواد جامد آن بین ۱۵۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی‌گرم در لیتر باشد و به طور معمول در اثر مخلوط شدن آب دریا و آب رودخانه‌هایی که به دریا می‌ریزد پیدا می‌شود.

جانباز گفت: البته دو گزینه دیگر شامل انتقال آب از دریا (جنوب به شمال) و همچنین اجرای طرح آبرسانی از فاز یک سد سلمان فارسی به این مناطق و شهرهای جنوبی استان فارس همچنان در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد و جلسات و بررسی های عمیق و مطالعاتی در این راستا انجام شده است.

کم آبی چالش دیرینه مناطق جنوب فارس

استاندار فارس نیز که به صورت مجازی و ویدئوکنفرانس در این جلسه سخن می گفت یکی از مشکلات و معضلات و درعین حال درخواست ها و مطالبات مهم و همیشگی مردم مناطق جنوب این استان را مربوط به کمبود منابع آبی دانست.

محمد هادی ایمانیه بر ضرورت همکاری و ورود جدی وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای تسریع در اجرای طرح های آبرسانی و تامین اعتبارات لازم از جمله طرح انتقال آب از دریا به این مناطق و همچنین اجرای خط انتقال اب از سد سلمان فارسی به عنوان طرح های میان مدت و بلند مدت به شهرهای جنوبی فارس تاکید کرد.

او گفت: بخش قابل توجهی از معیشت و زندگی مردم این مناطق به موضوع آب گره خورده است.

ایمانیه همچنین از دیگر مسئولان‌ و مقاات کشوری و وزارتخانه های مربوطه خواست با تمامی توان و ظرفیت های خود منطق سیل زده استان فارس را مورد توجه خود قرار دهند.

۱۷ شهر فارس متاثر از سیل

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس نیز گفت: با وقوع سیل و بارش های سیل آسای اخیر ۱۷ شهر و ۱۲۱ روستای جنوب این استان با مشکل قطعی آب و تحمل خسارت در بخش های مختلف به ویژه در زمینه شبکه های خطوط انتقال و توزیع مواجه شدند.

علی بوستانی تصریح کرد: هم اینک و با تلاش شبانه روزی مشکل همه این مناطق به جز منطقه خیرگو در شهرستان لامرد نیز حل شده است که مشکل این روستا نیز در کمترین زمان ممکن و کمتر از ۴۸ ساعت آینده مرتفع خواهد شد.

وی شمار مشترکان شهری بیرم لارستان را سه هزار و ۴۵۰ مورد عنوان کرد و گفت: میزان هدرروی آب در این منطقه بالای ۳۵ درصد گزارش شده که در صورت اجرای این طرح و نصب آب شیرین کن باید این میزان به کمتر چهار درصد برسد.

بارش های سیل آسای اخیر رقمی افزون بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در بخش های مختلف و زیرساخت های عمرانی، زیربنایی، راه ها و سایر حوزه های خدماتی در جنوب فارس خسارات وارد کرد.