مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

مجموع ورودی ۴ سد زنجان (تهم، کینه ورس، تالوار و گلابر) تاکنون ۷۶۰ هزار مترمکعب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: بارش‌های زمستانه را نرمال پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، اسماعیل افشاری با بیان اینکه بارش‌های پاییزی امسال با منفی ۹ درصد کاهش به نسبت سال مشابه بوده‌ است، اظهار کرد: بارش امسال از تاریخ اول مهر ماه تا ۱۸ آذر سال‌جاری ۴۶.۶ دهم میلی‌متر گزارش شده که این میزان به نسبت سال گذشته ۹ درصد منفی و نسبت به دراز مدت ۳۶ درصد منفی بوده است.

وی با بیان اینکه از مهرماه تا ۱۹ آذر سال گذشته در ایستگاه مبنای آب منطقه‌ای ۵۱.۳ دهم میلی‌متر بارش ثبت شده بود و این مقدار در مقایسه با بارش پاییزی امسال ۹ درصد کاهش داشته، افزود: بارش‌های پاییزه امسال مورد انتظار نبود و نسبت به دوره آماری، بیش از یک سوم آن محقق شده است اما مطابق پیش‌بینی هواشناسی، بارش‌های زمستانه امیدوارکننده است.

این مسئول با تاکید بر لزوم رعایت صرفه‌جویی و بهره‌گیری صحیح از منابع آبی، ادامه داد: روان‌آب وآب ذخیره شده در پشت سدها ارتباط مستقیمی با بارش دارد لذا اگر نزولات آسمانی کاهش یابد ورودی سدها نیز با کاهش مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجموع ورودی ۴ سد زنجان (تهم، کینه ورس، تالوار و گلابر) تاکنون ۷۶۰ هزار مترمکعب اعلام شده است، ابراز کرد: به نسبت سال گذشته ۲۴۰ هزار متر مکعب کاهش ورودی داریم.

افشاری با اشاره به اینکه مجموع ورودی این سدها سال گذشته یک میلیون متر مکعب گزارش شده بود، بیان کرد: ‌حجم آب پشت سدها به نسبت سال گذشته ۴۲ میلیون آب کمتری دارد که ۱۷ میلیون آن مرتبط به سد تهم است.

وی با یاد آوری اینکه به نسبت سال گذشته ۱۷ میلیون کاهش در حجم آب سد تهم گزارش شده، اذعان کرد: سد تهم، سال قبل تقریبا ۳۱ میلیون مترمکعب بود که امسال با کاهش ۱۷ میلیونی، ۱۴ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه بارش‌های زمستانه می‌تواند تاثیرات منفی کمبود بارش پاییزه را جبران کند، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بارش‌های سالیان اخیر آحاد مردم بخصوص کشاورزان و بهره‌برداران بایستی رعایت الگوی مصرف را در دستور کار خود قرار دهند تا در آینده با بحران جدی کم‌آبی روبرو نشویم.