لزوم مدیریت مصرف آب به علت ناپایداری منابع آب لرستان

به گزارش  خبرنگار روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان لرستان ،مدیر عامل این شرکت درباره وضعیت آبدهی چشمه ها توضیحاتی داد. وی گفت:  هم زمان با گرم شدن هوا شاهد خشک شدن رودخانه ها هستیم .درمنابع زیر زمینی هم همین اتفاق می افتد .آبدهی چشمه ها کاهش پیدا کرده و تا بارندگی نباشد کاهش آبدهی […]

به گزارش  خبرنگار روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان لرستان ،مدیر عامل این شرکت درباره وضعیت آبدهی چشمه ها توضیحاتی داد. وی گفت:  هم زمان با گرم شدن هوا شاهد خشک شدن رودخانه ها هستیم .درمنابع زیر زمینی هم همین اتفاق می افتد .آبدهی چشمه ها کاهش پیدا کرده و تا بارندگی نباشد کاهش آبدهی را خواهیم داشت.

کرم وند اضافه کرد:تامین آب بعضی از شهرهای ما از جمله: خرم آباد،دورود و بروجرد از طریق چشمه است.شرکت آب و فاضلاب بر روی چشمه ها ایستگاههای پمپاژ ساخته تا آب را به مخازن پمپاژ کنند .همیشه چشمه های ما در اثر پرآبی سرریز داشته و آب در کانالها و رودخانه ها ی شهر خرم آباد جاری می شدند در حالی که با افت شدید سطح چشمه ها مواجه شده ایم.

وی گفت:باافت سطح آب چشمه های گلستان،مطهری و چشمه مجاور سپاه باید از پمپاژ آب بکاهیم چون چشمه آبی ندارد که پمپاژ شده به سمت مخازن برود متاسفانه این روند تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت آبفا لرستان گفت: در تولید و مصرف باید یک بالانس وجود داشته باشد در یک طرف مصرف آب و طرف دیگر تولید آب است که با کاهش آبدهی چشمه ها تولید هم به سمت کاهش می رود.ما فقط می توانیم به اندازه ضرورت مردم آب را تولید نماییم.در حالی که چاهها ۲۴ ساعته کار می کنند با افزایش دما و افزایش مصرف ،تولید کم می شود که خواه ناخواه قسمتهایی  از مناطق شهر و روستا بی آب شده و چاره ای نمی ماند مگر این که آب را جیره بندی کنیم.

کرم وند به راه حل جلوگیری از جیره بندی آب اشاره کرد و گفت:فقط یک عامل مانع جیره بندی آب می شود و آن کنترل مصرف و مدیریت بین تولید آب و مصرف آن است.درصورتی که مردم مصرف خود را مدیریت کرده  و ما هم برروی شبکه ها مدیریت داشته باشیم می توانیم با دغدغه و قطع آب کمتری تابستان را پشت سر بگذاریم.

در پایان مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان از مردم فهیم و همیشه در صحنه لرستان دعوت نمود تا با عزم همگانی و همکاری خود این شرکت را در این مسیر دشوار یاری داده تا کمتر شاهد بحران قطع آب باشیم.