لزوم قرارگیری رودخانه زاینده رود در رده رودخانه‌های حفاظت شده

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: رودخانه زاینده‌رود باید در رده رودخانه‌های حفاظت شده قرار گیرد. “مسعود سیدی پور” با تأکید بر اینکه با قرارگیری رودخانه زاینده رود در رده رودخانه‌های حفاظت شده و وضع قوانین، اعتبارات لازم به این امر تخصیص می‌یابد، افزود: در این صورت امکان ساماندهی، […]

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: رودخانه زاینده‌رود باید در رده رودخانه‌های حفاظت شده قرار گیرد.

“مسعود سیدی پور” با تأکید بر اینکه با قرارگیری رودخانه زاینده رود در رده رودخانه‌های حفاظت شده و وضع قوانین، اعتبارات لازم به این امر تخصیص می‌یابد، افزود: در این صورت امکان ساماندهی، تجمیع و تصفیه رواناب‌های خاکستری، ارتقای کیفیت پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، جمع آوری و یکپارچه سازی محل‌های دفن زباله، احداث کارخانه‌های کمپوست، آزاد سازی حریم و بستر رودخانه، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، توسعه پایدار کاربری‌ها در حاشیه رودخانه و اجرای سایر برنامه‌های علاج بخشی در حوضه آبریز میسر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه کیفیت آب به شدت، به حجم جریان آب و آلاینده­‌ها وابسته است، اضافه کرد: بررسی وضعیت کیفیت آب رودخانه و مخزن سد زاینده‌رود این موارد را تأیید کرده است.
سیدی پور با اشاره به اینکه کنترل کیفیت آب رودخانه و شناسایی منابع آلوده کننده در برنامه‌ریزی، مدیریت و حفاظت کیفی رودخانه بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: رودخانه زاینده‌رود با تهدیدات و چالش­‌های کیفی مختلفی روبرو است.
وی افزود: متاسفانه به دلیل ورود آلاینده­‌های مختلف کیفیت آب رودخانه خصوصا در پایین دست بسیار نامطلوب است چرا که در سال­‌های اخیر به دلیل کاهش چشمگیر دبی رودخانه توان خودپالایی آن نیز پایین بوده و آلاینده­‌ها کمتر دچار زوال می­‌شوند.
سیدی پور ضمن اشاره به این که گزارش‌های متعددی در خصوص چالش­‌های کیفی و وضعیت نامناسب آلاینده‌ها در اطراف رودخانه زاینده‌رود به شرکت مدیریت منابع آب ایران، استانداری اصفهان، ستاد مدیریت بحران، اداره کل حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت استان اصفهان ارسال شده است، گفت: به منظور کنترل کیفیت آب رودخانه زاینده رود، جلوگیری از توسعه ناپایدار کاربری­‌ها در حریم و بستر رودخانه زاینده‌رود و تحویل آب سالم جهت شرب، بهداشت، کشاورزی و محیط زیست تاکنون اقدامات بسیاری توسط دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه­‌ای اصفهان صورت گرفته است.
مدیرمحیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به این که رودخانه زاینده رود منبع اصلی تامین آب شرب بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت از استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد است، یادآور شد: علاوه بر این بخشی از حق آبه کشاورزی، صنعت و حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی از رودخانه زاینده رود تامین می­‌شود.