لزوم فرهنگ سازی مدیریت مصرف انرژی

در جلسه هماهنگی جهت برگزاری رزمایش پایش و رصد مدیریت مصرف برق با همکاری بسیج که به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برگزار شد، بر لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح شیوه های مدیریت مصرف انرژی تاکید شد. در این نشست، ناظر بسیج شرکت توانیر در مدیریت مصرف ادارات، بر ضرورت فرهنگ […]

در جلسه هماهنگی جهت برگزاری رزمایش پایش و رصد مدیریت مصرف برق با همکاری بسیج که به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برگزار شد، بر لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح شیوه های مدیریت مصرف انرژی تاکید شد.

در این نشست، ناظر بسیج شرکت توانیر در مدیریت مصرف ادارات، بر ضرورت فرهنگ سازی مصرف بهینه و همچنین آگاه سازی مشترکان برق به ویژه مشترکان خانگی، تاکید کرد. دکتر نصرتیان، در این باره گفت: کاهش بارندگی ها، کمبود منابع آب و همچنین محدودتر شدن استفاده از پتانسیل نیروگاه های برق آبی، در تابستان سال جاری  باعث شده تا تراز تولید و مصرف برق  متعادل نباشد که این امر ضرورت مدیریت مصرف برق را درجهت جلوگیری از اعمال خاموشی دوچندان می کند. وی، نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم جامعه در خصوص راه های مدیریت مصرف وتاثیر مطلوب آن بر کاهش مصرف انرژی درایام سال و به ویژه تابستان سال جاری را مهم توصیف کرد و ادامه داد: تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه، می تواند ضمن کمک به تحقق اهداف مدیریت مصرف، به نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه برق نیز منجر شود.

دکتر نصرتیان، تصریح کرد: بایستی به مشترکان، به ویژه مشترکان خانگی در رابطه با  مقوله مدیریت مصرف برق و عدم بکارگیری وسائل پرمصرف غیر ضرور در ساعات اوج بار و همچنین راهکارهای کاهش مصرف برق اطلاع رسانی و آگاه سازی گسترده و دقیق صورت گیرد تا آنان بتوانند مصرف خود را به صورت بهینه و به اندازه نیاز واقعی و در زمان مناسب انجام دهند.

این مقام مسئول، در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه ویژه تمامی سازمان های اجرایی و دولتی به اهمیت کاهش مصرف برق به ویژه در ساعات اوج بار شد و خاطر نشان کرد: با توجه به این که مدیریت مصرف برق از مباحث مهم در فصل تابستان سال جاری است، می طلبد تا اداره ها و دستگاه های اجرایی با رعایت الگوی صحیح مدیریت مصرف و اعمال راهکارهای ساده اما تاثیرگذار همچون: تنظیم دمای سیستم سرمایش بر روی ۲۵ درجه یا بیشتر، ضمن  مدیریت مصرف برق، تا ۳ هزار مگاوات در مصرف برق صرفه جویی نمایند.

نصرتیان، در ادامه از برگزاری  رزمایش سراسری  مدیریت و صرفه جویی مصرف برق (طرح شهید عباسپور) در روز چهارشنبه ششم مرداد ماه سال جاری  خبر داد و گفت: در این رزمایش که به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی با مرکز پایش توانیر صورت خواهد گرفت، عملکرد و اقدامات انجام گرفته توسط پایگاه های بسیج تمامی اداره ها و دستگاه های دولتی و همچنین سپاه استانی مورد صحت سنجی و راستی آزمایی قرار خواهد گرفت.

ناظر بسیج شرکت توانیر در مدیریت مصرف ادارات در خاتمه سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات مثبت شرکت‌های توزیع نیروی برق استان فارس و شیراز درجهت ترویج فرهنگ مدیریت مصرف برق و جلوگیری از هدر رفت انرژی به ویژه در بخش روشنایی معابر، اظهاری امیدواری کرد بتوان با همراهی و همدلی شاهد اثربخشی بیشتر در عرصه مدیریت مصرف برق باشیم .

در ادامه این جلسه، قائم مقام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس، نیزضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه امامت و ولایت خواستار بهره گیری از ظرفیت بالای بسیج و سپاه  در زمینه بهینه‌سازی مصرف برق شد. ابراهیم ریحانی، خاطرنشان کرد: بسیج در زمینه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی از ظرفیت و پتانسیل مطلوبی برخوردار است که می تواند با بهره مندی از این ظرفیت های موجود در زمینه تولید و انتشار محتوا در زمینه مصرف بهینه انرژی در فضای مجازی، صنعت برق استان را یاری کنند. در ادامه این برنامه، معاون عملیاتی سپاه فجر استان فارس نیز طی سخنانی به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در خصوص مدیریت مصرف برق، پرداخت. سرهنگ پاسدار محمدرضا رجبی، گفت: سپاه فجراستان با برخورداری از ظرفیت های متعدد به ویژه در زمینه فضای مجازی، این آمادگی را دارد تا در زمینه فرهنگ سازی نهادینه کردن مصرف بهینه برق در میان عموم شهروندان صنعت برق را یاری کند. وی ابراز امیدواری کرد در سایه این تعامل و برقراری ارتباط دوسویه بتوان  در زمینه بهینه‌سازی مصرف برق و کاهش مصرف گام های موثری برداشته شود. در بخش دیگری از این نشست، مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر استان نیز با بیان اینکه فرهنگ سازی مدیریت مصرف به راحتی و در طی مدت زمان کوتاهی ممکن نخواهد بود، گفت: تغییر وضعیت و سبک زندگی، مستلزم صرف زمان و برنامه ریزی هدفمند بوده تا بتوان از آن نتایج مطلوبی حاصل کرد.

برادر صحت، با اشاره به فرصت جدیدی که فضای مجازی جهت آموزش و ترویج راهکارهای مدیریت مصرف ایجاد کرده، گفت: از آن جا که در فضای مجازی به طور مستقیم با مردم روبرو هستیم، می‌توان از این بستر بسیار تاثیرگذار، برای آموزش روش‌های بهینه مصرف، ایجاد پویش‌های مردمی صرفه‌جویی و فرهنگ سازی کاهش مصرف برق بهره گرفت. این مقام مسئول، از آمادگی سپاه فجر استان، در جهت تولید موشن گرافی، تولید فیلم کوتاه ، محتواهای تبلیغاتی و … خبر داد و گفت: بی تردید با ساخت و انتشار محتواهای تبلیغی مدیریت مصرف به ویژه در زمینه کودکان می توان اقدامات موثری را در راستای کاهش، مدیریت و بهینه سازی مصرف برق انجام داد. معاون مهندسی سپاه فجر استان نیز در ادامه این برنامه به تشریح عمده فعالیت های صورت گرفته در زمینه مدیریت مصرف انرژی در مراکز و نواحی وابسته به این سازمان پرداخت. روح اله دهقان، ممیزی انرژی در ساختمان ها، درج شعارهای مدیریت مصرف در سر برگ نامه های اداری ، استفاده از ظرفیت روابط عمومی سپاه در زمینه اطلاع رسانی راهکارهای مدیریت مصرف، رصد میزان مصرف برق و … را از جمله مواردی برشمردکه به صورت مستمر در این مرکز در جهت مدیریت مصرف درحال انجام و پیگیری می باشد.

مسئول شورای هماهنگی بسیج وزارت نیرو در استان فارس نیز در خاتمه این نشست، با تشکر از همراهی و پیشگامی سپاه فجر استان فارس در اجرای رزمایش مدیریت مصرف ( طرح شهید عباسپور)، خواستار استفاده از پتانسیل بالای بسیج رسانه در زمینه تولید محتوا و انتشار حداکثری محتوای موجود در سطح رسانه های استان در راستای آگاه سازی افکار عمومی و فرهنگ سازی مدیریت مصرف شد. مجتبی پارسایی، همچنین از سپاه فجر استان درخواست کرد تا جهت بازدید از مراکز صنعتی و اداری استان و بررسی رعایت میزان مصرف تعیین شده، صنعت برق استان را همراهی و کمک نمایند.