لزوم صرفه جویی در مصرف آب جهت گذر از بحران کم آبی

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس بیان داشت: طبق آخرین جمع بندی‌ها این شرکت ۸۲۵ روستا از ۲هزار و ۳۲۰ روستای تحت پوشش و  ۳۳ شهر از ۱۰۹ شهر تحت پوشش در حالت بحران و تنش آبی قرار دارند و می‌بایست اقدامات پیشگیرانه برای گریز از بحران کم آبی دراین مناطق دنبال شود. علی بوستانی […]

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس بیان داشت: طبق آخرین جمع بندی‌ها این شرکت ۸۲۵ روستا از ۲هزار و ۳۲۰ روستای تحت پوشش و  ۳۳ شهر از ۱۰۹ شهر تحت پوشش در حالت بحران و تنش آبی قرار دارند و می‌بایست اقدامات پیشگیرانه برای گریز از بحران کم آبی دراین مناطق دنبال شود.

علی بوستانی خواستار صرفه جویی در مصرف آب به منظور عبور از بحران کم آبی شد و  با اشاره به وضعیت آبرسانی در شهرها و روستاهای استان فارس، بر ضرورت اتخاذ تدابیر جدید و راهبردی در حوزه مصرف و تقاضای آب آشامیدنی تأکید کرد.

وی با اشاره به رویکرد وزارت نیرو مبنی بر لزوم سازگاری با کم آبی، به بحث در خصوص اصل صرفه جویی به عنوان مهمترین راهکار مقابله با بحران کم آبی پرداخت و خواستار توجه ویژه همه مردم استان به این موضوع مهم شد.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس افزود: متأسفانه عدم بارش مطلوب باران در کشور در بلند مدت، طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده و تأثیر عمیقی بر منابع آب گذاشته است. در کوتاه مدت نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۶ درصد با کاهش بارندگی مواجه هستیم.

وی افزود: در واقع قرار گرفتن کشور ایران در منطقه ای خشک و نیمه خشک از کره زمین و کمبود بارش ها طی سال های متوالی و از طرفی همگن نبودن نزولات از نظر زمانی و مکانی و میزان تبخیرها ، عملا دستیابی به منابع آبی پایدار را بسیار دشوار و گاه غیر ممکن کرده است. اگر امکان آبرسانی از فواصل دور هم مقدور باشد از ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی خود یک چالش است و عملا دستیابی به آن با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس به افت چاه های آب در شهرها و روستاهای استان اشاره کرد و خواستار مشارکت همگانی برای حفظ منابع موجود آب شد.

بوستانی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان فارس از ماه های گذشته با تشکیل کمیته بحران و برگزاری جلسات متعدد، برنامه های خود در سه بازه زمانی کوتاه مدت یک ساله، میان مدت پنج ساله و دراز مدت بیش از پنج سال را تدوین و خود را برای شرایط مختلف آماده کرده است.

وی بیان داشت: بر اساس برنامه ی زمان بندی که از ۶ ماه دوم سال پیش آغاز شده ، اقدامات سازه ای و اجرایی را برنامه ریزی کردیم و در دست اجرا داریم که بخشی از این اقدامات در شهر ها و روستاها در شرف بهره برداری است که امیدواریم با بهره برداری از این فعالیت ها مشکل کم آبی در مناطق مذکور رفع شود اما با تمام این اوصاف همچنان با پدیده جدی تنش آبی و بحران کم آبی مواجهیم.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس گفت: روستاهایی را که آب آشامیدنی آنها مناسب نیست از طریق سامانه آب شیرین کن پوشش داده ایم. برای بعضی از روستاها که مشکل کمبود آب نوشیدنی داشتند، چاه آب شرب کشاورزی با کیفیت مناسب اجاره کرده ایم و در برخی روستاها نیز از سیستم سامانه آبرسانی سیار استفاده می کنیم.

وی افزود: در شهرهای دارای بحران کم آبی نیز با زون بندی و مدیریت فشار شبکه سعی در بر طرف کردن مشکل کم آبی داشته ایم.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس با بیان اینکه با صرف اعتباری بالغ بر ۴۷۲ میلیارد ریال ، ۱۳ پروژه آبرسانی در استان فارس گشایش یافت گفت: این طرح ها در هشت شهرستان استان با صرف اعتباری قریب به ۴۷۲ میلیارد ریال به سرانجام رسیدکه با بهره برداری از این پروژه ها شاهد وضعیت مطلوب تر آبرسانی در شهرها و روستاهای استان  هستیم.