لزوم تغییر سیاست ها در بخش مصرف آب کشاورزی همدان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، آیین اختتامیه دومین و افتتاح سومین دوره طرح دانش آموزی نجات آب (داناب)  برگزاری شد. در این آیین، منصور ستوده با تاکید بر اینکه ما واژه آب را در مدرسه آموخته ایم و حال باید به نسلهای بعدی بیاموزیم که این آب را باید چگونه حفظ […]

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، آیین اختتامیه دومین و افتتاح سومین دوره طرح دانش آموزی نجات آب (داناب)  برگزاری شد.

در این آیین، منصور ستوده با تاکید بر اینکه ما واژه آب را در مدرسه آموخته ایم و حال باید به نسلهای بعدی بیاموزیم که این آب را باید چگونه حفظ کرد، گفت: آب به عنوان یک کالای اقتصادی و استراتژیک‌از شاخص های توسعه هر کشوری است.

با بیان اینکه آب با خود آبادانی به همراه می آورد، گفت: بایستی بر اساس داشته هایمان برنامه ریزی کنیم و مدیریت مصرف چه به لحاظ برداشت و چه به لحاظ مصرف را در پیش بگیریم.

وی به وضعیت آبی استان اشاره مرد و افزود: ۶ میلیارد مترمکعب اب در پی بارندگی ها در استان داریم اما با توجه به بحث چرخش آب، ۶۵ تا ۷۰ درصد نزولات جوی با تبخیر به جو برمیگردد.

ستوده با تصریح بر اینکه در استان با این روال عدد ناچیزی به عنوان آب تجدید پذیر باقی می ماند، گفت: این آب در استان برابر ۲.۲ میلیارد مترمکعب است که امسال با توجه به وضعیت بارندگی ها این میزان به ۱.۸ میلیارد مترمکعب رسیدن است.

این مسول به برآوردهای بین المللی و شاخص های مربوطه اشاره کرد و افزود: میزان سرانه تجدیدپذیر در صورتی که بین ۱۱۰۰ تا ۱۷۰۰ مترمکعب در سال باشد، آن کشور، استان یا منطقه وارد تنش های آبی شده است.

ستوده با بیان اینکه حال این عدد در استان در حدود ۱.۶۸ تا ۱.۸ است، افزود: بدین سان با توجه به وضع جمعیتی به راستی آمارها نشان می دهد که وضع مناسبی در استان نداریم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی همدان ۹۰ درصد از میزان آب استان همدان را مورد استفاده قرار میدهد، افزود: بخش شرب شهری و روستایی ۷ درصد و بخش صنعت سه درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده اند بدین سان به راستی میتوان گفت که سیاست ها در بخش مصرف آب بخش کشاورزی همدان نیازمند تغییر است.

وی یاداور شد: بخش کشاورزی بیشترین فشار را بر منابع اب زیرزمینی وارد میکند.

ستوده با بیان این موضوع به وضعیت منابع ابی همدان اشاره کرد و گفت:حجم مخزن سد اکباتان۴۰ میلیون مترمکعب است که ۷۰ درصد اب شرب همدان را به خود اختصاص داده است این درحالی است که هم اکنون در این سد ۶.۵ میلیون مترمکعب اب وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید در این بین مدیریت مصرف بخش کشاورزی به صورت جدی دنبال شود، اضافه کرد: اما نباید از بخش شرب نیز غافل بود چراکه برای تامین و انتقال اب شرب هزینه های بسیاری می شود.

ستوده اضافه کرد:  این روزها که تا دو ماه آینده اب سدآبشینه و اکباتان را از دست می دهیم، به دنبال تامین اب برای همدان از منابع دیگر هستیم.

وی در این راستا با بیان اینکه سعی شد تا با پیش روی طرح های اضطراری اب را از تالوار به همدان انتقال داد که این طرح تاحدی اجرایی شده است، به وارد کار کردن اب های سطحی همدان در چرخه مصرف نیز اشاره کرد.

وی گفت: امروزه استفاده از اب های جمع اوری شده رودخانه دره مرادبیگ و عباس آباد را در دستور کار داریم.

ستوده با بیان اینکه برای طرح انتقال اب همدان سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی داشته ایم، خاطرنشان کرد: به راستی با توجه به این شرایط زمان ان رسیده تا برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی قدم برداشت.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم تفاهم نامه سه جانبه طرح داناب بین شرکت اب منطقه ای همدان، اداره کل اموزش و پرورش استان و جهاددانشگاهی همدان منعقد شد.

معاون آموزش و پرورش استان همدان نیز در این ایین با بیان اینکه نجات اب های زیرزمینی در طرح داناب برای ما مدنظر است، عنوان کرد: در این طرح قریب به ۴۰۰ مدرسه درگیر شد.

نعمت الله بحیرایی با بیان اینکه با اجرای این طرح، تغییر سبک زندگی را شاهد خواهیم بود، اضافه کرد: قریب به ۴۰ هزار نفر درگیر موضوع اند.

وی ادامه داد: هماهنگی سه هرم اصلی در اجرای این طرح لازم است.

بحیرایی با بیان اینکه اموزش و پرورش باید در زمینه فرهنگسازی وارد کار شود، خاطرنشان کرد: پیش روی به این سمت نیازمند عزم ملی و درگیر کردن همه گروه های سنی است.

وی در پایان خواستار ورود دانش آموزان شهر همدان در این طرح شد.

علی کلانترنیا نیز در ادامه این آیین با بیان اینکه این طرح ملی با هدف آموزش و ارتقای سواد آبی با توجه به کمبود منابع آبی در سراسر کشور با همکاری آموزش و پرورش در استان ها برگزار شده است، عنوان کرد: این طرح ملی در استان همدان نیز اجرایی شد.

رییس جهاددانشگاهی همدان، دانش‌آموزان را به عنوان سفیران فرهنگ‌سازی در جامعه و خانواده دانست و گفت: این دانش آموزان می‌توانند رهنمودهای معلمان را  به‌خوبی به خانواده انتقال دهند.

وی با بیان اینکه ما به دنبال تغییر نگرش و مصرف آب در این طرح هستیم و مدل سه گانه آموزشی، انگیزشی و رفتاری در پیش گرفته شد، اظهار کرد: مبنای طرح بر اساس این سه عنوان تبیین و اجرایی شد.

کلانترنیا با بیان اینکه طرح داناب در برخی از مدارس منتخب و با کمک معلمان با ارائه آموزش‌ها، مهارت افزایی و برگزاری مسابقات به اجرا درآمد، تشریح کرد: در طرح دوم بالغ بر ۶۴ هزار دانش‌آموز تحت آموزش قرار گرفتند و برنامه ها بر این است که در سومین دوره طرح نجات‌آب، برنامه‌ها برای ۳۲ هزار دانش‌آموز هدف‌گذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین زحمت بر دوش معلمان بوده و عملکرد آنان موجب اثربخشی این طرح خواهد بود، افزود: امیدواریم اجرای چنین طرح‌هایی در مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت آب مؤثر باشد که در شرایط کنونی لازم و ضروری است و در کنار آن، طرح گسترش سواد آبی نیز در دستور کار قرار می گیرد.