در شش ماهه نخست سال انجام شد؛

لایروبی ۱۵.۷ کیلومتر از رودخانه‌های استان آذربایجان غربی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: در شش ماه نخست سال جاری ۱۵.۷ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و ۳۰.۲ هکتار نیز از بستر رودخانه‌ها و مسیل ها رفع تصرف شد.

 

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون) مجید رستگاری با تاکید بر مدیریت به موقع جلوگیری از خطرات ناشی از وقوع سیلاب های پاییزی توسط شرکت آب منطقه ای گفت: در راستای ایمن سازی رودخانه‌های استان همسو با کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌های فصلی و عبور ایمن آب در شش ماه نخست سال جاری ۱۵.۷ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی و ۳۰.۲ هکتار نیز از بستر رودخانه‌ها و مسیل های استان رفع تصرف شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سیل به عنوان یکی از مخرب‌ترین بلایای طبیعی بشر محسوب می‌شود عنوان کرد: یکی از علل مهم خسارات وارده در زمان وقوع سیلاب‌ها تصرف و تعدی به بستر رودخانه‌ها است که این تصرفات معمولاً به صورت ساخت و ساز غیرمجاز، ویلاسازی، دیوارکشی، مسدود کردن مسیر جریان رودخانه‌ها و… بوده که می‌تواند خسارات ناشی از سیلاب را چندین برابر کرده و موجب بروز اثرات ناگوار اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی در منطقه شود.
وی تصریح کرد: در راستای حفاظت از بستر و حریم رودخانه‌ها به عنوان ثروت ملی و کاهش میزان خسارات ناشی از سیلاب، پروژه‌های متعددی از سنوات گذشته مانند آزادسازی و رفع تصرفات، رپرگذاری، لایروبی مسیر رودخانه و اخذ سند مالکیت بستر رودخانه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تعریف و اجرایی شده است.
رستگاری در ادامه با اشاره به اقدامات دفتر مهندسی رودخانه و سواحل این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری عنوان کرد: با تلاش و پیگیری شبانه روز همکاران و با همراهی نیروی انتظامی درحدود ۳۰.۲ هکتار از بستر رودخانه‌های استان رفع تصرف شده است.
وی افزود: این رفع تصرفات و آزاد سازی‌ها  عمدتاً مربوط به بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و انهار کشاورزی است که علاوه بر ۳۰.۲ هکتار از رودخانه ها و مسیل ها، با لایروبی انهار کشاورزی استان به طول ۱۷۵.۶ کیلومتر، ۲۰ کیلومتر از انهار استان نیز آزادسازی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در پایان گفت: در حال حاضر در شهرستان خوی ماشین آلات این شرکت در رودخانه قطور بالادست آب‌بند بولاپوش و در مسیر رودخانه آغ چای روستای علی شیخ در حال انجام عملیات لایروبی است که تا به امروز  ۱.۲ کیلومتر در رودخانه قطور، قودوغ بوغان و تقاطع آغ چای با مسیل شگفتی لایروبی و ۲.۵هکتار در رودخانه آغ چای(مراکان و قره آغاج)،  مسیل فرعی فیرورق، قطور(ویشلق) و قشلاق آزاد سازی انجام گرفته است و تا پایان برنامه اهدافی شرکت آب منطقه ای ادامه خواهد داشت.