لایروبی سالانه ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های زنجان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان ،اسماعیل افشاری ،مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت اظهار کرد: برآورد هزینه لایروبی هر کیلومتر از رودخانه ها به طور متوسط بالغ بر ۶ میلیارد ریال می باشد. افشاری با تشریح اهمیت روان آب ها و رودخانه ها گفت: هنگامی‌که باران‌های سیل‌آسا ببارد ، […]

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان ،اسماعیل افشاری ،مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت اظهار کرد: برآورد هزینه لایروبی هر کیلومتر از رودخانه ها به طور متوسط بالغ بر ۶ میلیارد ریال می باشد.

افشاری با تشریح اهمیت روان آب ها و رودخانه ها گفت: هنگامی‌که باران‌های سیل‌آسا ببارد ، وجود رودخانه‌های کوچک و بزرگ همانند شریانهای حیاتی می‌تواند این باران‌ها را درمسیر درستی قرار دهد که نه تنها جان انسان‌ها را با خطر مواجه نسازد بلکه آب روان را به دریاچه سدها رسانده و ذخیره آبی مطمئن برای کشور رقم زند.

افشاری افزود:لایروبی رودخانه‌ها یکی از مهمترین مسایلی است که به هنگام بارش باران می‌تواند خطر جاری شدن سیلاب را کاهش دهد؛ گرچه لایروبی همه رودخانه‌ها لازم نیست اما کاری ضروری است که باید با تامین اعتبارات لازم صورت گیرد و این موضوع گرچه در پیشگیری از سیلاب نقش مهمی دارد اما همه کار نیست و تنها یکی از اقداماتی است که برای جلوگیری از سیلاب باید مورد توجه قرار گیرد.

در این خصوص، رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان با  اشاره به اینکه چندین عامل در ایجاد سیل دخیل هستند تصریح کرد: مهمترین این عوامل شدت و مدت بارندگی است ضمناً شرایط خاک و پوشش گیاهی نیز نقش بسیار مهمی در وقوع سیل دارند که تابع کشت مراتع، چرای بی‌رویه دام، عدم آبخیزداری و تغییر کاربری اراضی است.

وی  از دیگر علل تشدید سیل ، به عدم لایروبی و تصرفات حریم و بستر رودخانه‌ها ( که موجب کاهش ظرفیت آبگذری رودخانه می‌شود ) تاکید کرد و گفت: لایروبی عامل وقوع سیل نیست.

اسماعیل افشاری با اشاره به اینکه در صورت عدم لایروبی رودخانه‌ها سیل ایجاد شده در اراضی مازاد بستر رودخانه جاری و موجب خسارت می‌شود، ادامه داد: سالانه به طور متوسط ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی می‌شود. این عمل صرفا جهت افزایش ظرفیت آبگذری رودخانه و عبور ایمن سیلاب است و نقشی در جلوگیری از وقوع سیل ندارد.

وی خاطرنشان ساخت: حریم رودخانه‌ها براساس دبی رودخانه با بارش‌های دوره بازگشت ۲۵ ساله تعیین می‌شود، به همین جهت انجام لایروبی و عدم انجام آن هیچ گونه تاثیری در میزان دبی رودخانه جاری و متعاقبا میزان حریم و بستر آن ندارد.

افشاری گفت:عدم تامین اعتبار لازم و گاها تصرفات بستر رودخانه‌ها توسط اهالی از علل اصلی عدم انجام لایروبی رودخانه‌ها است؛ ضمن اینکه در برخی از موارد تداخل محدوده های حفاظت شده محیط زیست در انجام لایروبی رودخانه‌ها ،موجب کاهش و کندی روند لایروبی می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه “چند درصد از رودخانه‌های استان طی سالجاری لایروبی شده است؟” گفت: اساسا لایروبی رودخانه‌ها بر اساس آورد‌ه رسوبی رودخانه صورت می‌گیرد و ممکن است رودخانه‌ای سالانه مستعد لایروبی باشد و یا رودخانه‌ای به دلیل عدم آورده رسوبی نیاز به لایروبی نداشته باشد؛ لذا نمی‌توان گفت چند درصد از رودخانه‌های استان لایروبی صورت گرفته است. این شرکت براساس بازدیدهای منطقه‌ای و آورد رسوبی هر ساله رودخانه‌ها، نسبت به لایروبی اقدام می‌کند.