لایروبی بخشی از رودخانه جاجرود

مدير امور منابع آب شهرستان های ورامين،قرچك و پيشوا از لايروبی بخش‌هایی از رودخانه جاجرود با حجم عمليات خاكی بالغ بر 15 هزار متر مكعب خبر داد.

به گزارش برقاب،” محمدرضا گیتی پژوه” اظهار کرد: در راستای افزایش میزان آبگذری رودخانه جاجرود، پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از سیلاب‌های احتمالی در محدوده بالادست و پایین دست پل جهاد چرمشهر و همچنین با عنایت به خاکریزی انجام شده لایروبی قسمت‌هایی از رودخانه جاجرود با حجم عملیات خاکی بالغ بر ۱۵ هزار متر مکعب صورت گرفت.
وی گفت: انباشت رسوبات رودخانه‌ای، تخلیه نخاله‌های ساختمانی، پسماند، فاضلاب شهرها در داخل بستر و دهانه پل‌ها و  کالورت‌ها و عدم توجه به قانون مدیریت پسماند، علاوه بر کاهش ظرفیت آبگذری رودخانه جاجرود باعث عبور کُند سیلاب و بالا آمدن سطح آب در محدوده مذکور و تحت تأثیر قرار دادن سازه پل متقاطع رودخانه شده است.
وی اظهار کرد: با عنایت به حساسیت این محور  مواصلاتی و حجم بالای تردد وسایل نقلیه از آن و با توجه به اینکه هرگونه حادثه احتمالی برای آن خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد، با هماهنگی‌های انجام شده با طولی معادل ۶۰ متر لایروبی رودخانه مذکور با ادوات و ماشین آلات سنگین انجام شد.
گیتی پژوه خاطر نشان کرد: اجرای پروژه ساماندهی و حفاظت رودخانه‌ها از اولویت‌های اصلی شرکت آب منطقه‌ای تهران بوده و در راستای عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی توسط مامورین مربوطه صورت می‌پذیرد. این موضوع تا ظرفیت کامل و رفع بحران ‏از منطقه ادامه خواهد داشت و از طرف اکیپ گشت و بازرسی این امور  پیگیری خواهد شد.

رفع تصرف بیش از هزار مترمربع از بستر رودخانه جاجرود در پاکدشت
مدیر امور منابع آب پاکدشت نیز از رفع تصرف هزار متر مربع از بستر رودخانه جاجرود در محدوده عملکرد این امور خبر داد.
“علیرضا خانی زاد”  اظهار کرد: با تلاش اکیپ گشت و بازرسی امور منابع آب پاکدشت و پیگیری به عمل آمده، عملیات رفع تصرف از بستر رودخانه جاجرود در شهرستان پاکدشت انجام شد.
وی گفت : در این عملیات بیش از هزار  مترمربع از بستر رودخانه که دارای دیوار کشی بود رفع تصرف شد.
خانی‌زاد در پایان به تمامی افرادی که قصد خرید اراضی و یا ساخت و ساز در مجاورت مجاری آب‌های سطحی را دارند، هشدار داد: قبل از هرگونه اقدام جهت اطلاع از میزان بستر و حریم و ضوابط قانونی آن، به امور  منابع آب پاکدشت مراجعه کنند تا از هرگونه سوء استفاده سودجویان و ورود ضرر و زیان به افراد جلوگیری شود.