با حضور استاندار اردبیل؛

عملیات پیش آبگیری سد مخزنی عمارت در استان اردبیل انجام گرفت

عصر امروز سه شنبه سوم خرداد ۱۴۰۱ و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور استاندار اردبیل، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی عملیات پیش آبگیری سد مخزنی عمارت در شهرستان انگوت انجام گرفت.

استاندار اردبیل در این مراسم گفت: عملیات پیش آبگیری سد مخزنی عمارت، مقارن با سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر، پیامی امیدبخش به مردم منطقه است که عزت و سربلندی مردم منطقه را در پی خواهد داشت.

دکتر سیدحامد عاملی با قدردانی از فعالیت های شرکت آب منطقه ای اردبیل در احداث این سد اظهار داشت: در چند ماه اخیر شاهد تلاشهای شبانه روزی برای به نتیجه رسیدن این پروژه بودیم و به نوبه خودم از تلاشهای مدیرعامل جهادی و انقلابی شرکت آب منطقه ای اردبیل قدردانی می کنم.

وی با اشاره به ظرفیت ۱۸۲ میلیون مترمکعبی سد عمارت تصریح کرد: این سد به تنهایی به اندازه ۵۰درصد حجم تمام سدهای استان ظرفیت ذخیره خواهد داشت و این نشان از اهمیت بالای این سد در آبادانی و توسعه منطقه را نشان می دهد.

دکتر عاملی همچنین با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای تملک اراضی داخل مخزن در چند ماه اخیر را یادآور شد و افزود: از تلاشهای صورت گرفته و سعه صدر مردم روستاهای منطقه برای به نتیجه رسیدن این سد قدردانی می کنم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این مراسم گفت: عملیات فنی و اجرایی سد عمارت در چند ماه گذشته با فعالیت های صورت گرفته با اتمام رسید و تلاشهای همکاران در بحث تملک در چند ماه اخیر بصورت شبانه روزی امروز به بار نشست و شاهد اتمام عملیات سد هستیم.

دکتر علی حیدری اناری با اشاره به مشخصات فنی سد افزود: سد عمارت ۱۰۶ متر از پی ارتفاع دارد و حجم خاکریزی در بدنه این سد ۴ میلیون متر مکعب می باشد.

وی مساحت حوضه آبریز سد عمارت را حدود ۱۲ هزار کیلومتر مربع عنوان کرد و اظهار داشت: سطح دریاچه این سد ۷۲۴ هکتار می باشد و امروز تا تراز ۴۸۵ آبگیری می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل اعتبار هزینه شده تاکنون برای احداث سد را بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: اعتبار بروز این هزینه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال می باشد.

دکتر حیدری اناری با قدردانی از همکاری اهالی ۹ روستای واقع در مخزن سد تصریح کرد: این سد تبلور اراده ملی، توانمندی، تخصص، تعهد جوانان کشور بوده و بجز در تامین موراد جزئی تجهیزات، همه تجهیزات و امکانات بکار گرفته شده ساخت داخل کشور بود.

وی تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و نیاز محیط زیستی رودخانه را از اهداف این سد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تامین آب شرب منطقه عمده ترین هدف این سد خواهد بود.

گفتنی است انجام مطالعات سد عمرات از سال ۱۳۶۸ شروع شده و عملیات اجرایی سد از سال ۱۳۸۶ شروع شده است. حجم مخزن این سد ۱۸۲ میلیون مترمکعب می باشد که برابر با نصف حجم ۵۲ سد موجود استان میزان حجم ذخیره آن خواهد بود.