عزم ملی در سمنان برای رفع مشکل کمبود آب

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، کمبود منابع آبی را در سمنان مشکلی ملی و استانی دانست وعزم ملی و هم صدایی همه مردم و مسوولان برای رفع این مشکل را خواستار شد و مورد تاکید قرار داد . به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سمنان، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی […]

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، کمبود منابع آبی را در سمنان مشکلی ملی و استانی دانست وعزم ملی و هم صدایی همه مردم و مسوولان برای رفع این مشکل را خواستار شد و مورد تاکید قرار داد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سمنان، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی در دیدار ایرج حیدریان مدیرعامل و مسوولان شرکت آب منطقه ای استان سمنان با وی تصریح کرد: همه مسوولان اعم از نمایندگان، ائمه جمعه، استاندار مدیران دستگاههای اجرایی و مردم باید برای رفع این مشکل هم صدا شده و صدای واحدی از استان سمنان برای وجود مشکل اساسی کمبود آب به گوش مسوولان ملی برسد .

وی با بیان اینکه کمبود آب در استان سمنان منحصر به یک شهر و منطقه نیست بلکه همه استان با این معضل مواجه است، توجه به انتقال آب دریای خزر و تاکید همگانی در استان برای اجرایی شدن این طرح ملی و اساسی، جلوگیری از هدررفت منابع آبی و مدیریت مصرف آب را ضروری و لازم خواند . 

مطیعی، با اشاره به گزارش مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان مبنی بر وجود راندمان پائین در مصرف آب در بخش کشاورزی کشور اظهار داشت: بخش کشاورزی که ۸۶ درصد منابع آبی استان را مصرف می کند باید با راهکارهایی از جمله روشهای نوین آبیاری  و … در مصرف و مدیریت منابع آبی دقت و برنامه ریزی نماید .

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با اشاره به سابقه بهره برداری از منابع آبی قنوات در استانهای کویری مانند سمنان گفت: احیای قنوات در این استان امری لازم است و باید برای استفاده از این منابع آبی برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب شود . 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان نیز در این نشست گزارشی از فعالیت  ها و برنامه ها و نیز مسایل و مشکلات منابع آبی این استان ارائه کرد و گفت: از قریب ۹۷ هزار کیلومتر مربع وسعت استان سمنان ، تنها چهار درصد آن وسعت آبخوان و قابلیت برنامه ریزی برای تامین منابع آبی دارد .

ایرج حیدریان، میزان مصرف آب در این استان را یک هزار و ۱۸۰ میلیون مترمکعب بیان کرد و گفت: از این رقم ۸۰۰ هزار مترمکعب آب زیرزمینی و بقیه آبهای سطحی است .

وی با بیان اینکه ۸۶ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی، ۹ درصد در بخش شرب و پنج درصد در بخش صنعت مصرف می شود تاکید کرد: در خوشبینانه ترین حالت راندمان بخش کشاورزی ۳۱ درصد است . 

حیدریان، میزان هدر رفت آب در شبکه شرب استان را نیز  بطور متوسط ۲۵ درصد  بیان کرد و گفت: برای جلوگیری از این امر که تاثیر بسزایی در تامین منابع آبی نیز خواهد داشت باید سرمایه گذاری لازم صورت گیرد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان، جلوگیری از بهره برداری چاههای غیر مجاز و انسداد آنها را از اقدامات مهم این شرکت در سالهای اخیر برشمرد و گفت: با عمل به سند سازگاری با کم آبی توسط دستگاههای ذیربط همچون جهادکشاورزی و …… تا سال ۱۴۰۵ باید ۱۷۱ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان سمنان صرفه جوئی شود .