عبور از بحران کم آبی در فارس تنها با ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس خواستار ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب به منظور عبور از بحران کم آبی در روز های باقیمانده از تابستان شد و افزود: رویکرد وزارت نیرو لزوم سازگاری با کم آبی، و توجه به اصل صرفه جویی به عنوان مهمترین راهکار مقابله با بحران کم آبی است. علی […]

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس خواستار ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب به منظور عبور از بحران کم آبی در روز های باقیمانده از تابستان شد و افزود: رویکرد وزارت نیرو لزوم سازگاری با کم آبی، و توجه به اصل صرفه جویی به عنوان مهمترین راهکار مقابله با بحران کم آبی است.

علی بوستانی یکشنبه با یادآوری اولویت ها در حوزه صرفه جویی در مصرف آب اظهار داشت: راهکارهای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، باید به عنوان یک اولویت مهم در این برهه از زمان به صورت مداوم مرور و به کار گرفته شود چرا که امروز، بحران کم آبی به عنوان یک دغدغه و چالش در جامعه بشری مورد بحث و مناقشه و متأسفانه رو به گسترش نیز است.

وی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان حوزه آب ادامه روند خشکسالی های سنواتی و کم آبی در منابع آب را بسیار نگران کننده می دانند و از آن به عنوان یک ابر چالش یاد می کنند که در آینده بخش گسترده ای از کشور را در بر خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس افزود: متأسفانه عدم بارش مطلوب باران در  در بلند مدت، طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده و تأثیر عمیقی بر منابع آب شرب در استان فارس گذاشته است.

به گفته وی ، در کوتاه مدت نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۶ درصد با کاهش بارندگی مواجه هستیم.  در واقع قرار گرفتن در منطقه ای خشک و نیمه خشک از کره زمین و کمبود بارش ها طی سال های متوالی و از طرفی همگن نبودن نزولات از نظر زمانی و مکانی و میزان تبخیرها ، عملا دستیابی به منابع آبی پایدار را بسیار دشوار و گاه غیر ممکن کرده است.

بوستانی چالش های عمده بخش آب در کشور  به ویژه استان فارس را  تغییر اقلیم ، خشکسالی های متوالی در سنوات اخیر  ، برداشت های بی رویه آب از منابع موجود ، فرو نشست سطح زمین و مرگ آبخوان ها ، قیمت ناچیز آب در  بخشهای مختلف مصرف و شکاف زیاد بین قیمت تمام شده آب نسبت به قیمت فروش آن عنوان کرد.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس بیان کرد: این شرکت با توجه به ابعاد بحران کم آبی در استان و نگرانی های موجود در این حوزه از ماه های گذشته با تشکیل کمیته بحران و برگزاری جلسات متعدد، برنامه های خود در حوزه های ساختاری(فنی) و رفتاری( فرهنگی – آموزشی) را اجرا کرده است.

بوستانی افزود: برنامه های مدیریت تقاضا و آشنایی مشترکین با موضوع سازگاری با کم آبی،  فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف ، بازسازی و بهبود تجهیزات و تاسیسات آبرسانی اعم از شبکه، خطوط انتقال، مخازن، استاندارد سازی انشعابات و… جهت بهبود مدیریت توزیع و افزایش ضریب کمی و کیفی آب شرب،  تداوم خدمت رسانی و افزایش ظرفیت تامین و انتقال آب را تدوین کرده و به مرحله اجرا گذاشته است.

وی بیان داشت: بر اساس برنامه زمان بندی که از ۶ ماه دوم سال پیش آغاز کردیم ، اقدامات سازه ای و اجرایی را برنامه ریزی و در دست اجرا داریم که بخشی از این اقدامات در شهر ها و روستاها در شرف بهره برداری است که با بهره برداری از این فعالیت ها امیدواریم مشکل کم آبی در مناطق مذکور رفع شود اما با تمام این اوصاف همچنان با پدیده جدی تنش آبی و بحران کم آبی مواجهیم.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس گفت:  روستاهایی که آب آشامیدنی آنها مناسب نیست از طریق سامانه آب شیرین کن پوشش داده ایم. برای بعضی از روستاها که مشکل کمبود آب آشامیدنی داشتند، چاه آب شرب کشاورزی با کیفیت مناسب اجاره کردیم و در برخی روستاها نیز از سیستم سامانه آبرسانی سیار استفاده می کنیم.

وی افزود: در شهرهای دارای بحران کم آبی نیز با زون بندی و مدیریت فشار شبکه سعی در بر طرف کردن مشکل کم آبی داشته ایم.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس همچنین با گرامیداشت روز خبرنگار ضمن پاسداشت مقام شامخ خبرنگار شهید، محمود صارمی و با تاکید بر اینکه خبرنگاران به راستی تجسم امانت، مسئولیت، تعهد، دلسوزی و وظیفه اند گفت: روز خبرنگار فرصتی ارزشمند و گرانبها برای قدردانی از انسان های فرهیخته ای است که در راه روشنگری و آگاهی بخشی به جامعه ایثارگری می کنند.

وی افزود: خبرنگاران وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش هستند، زیرا همواره در عمق جامعه زندگی می کنند و سلامت فرهنگی و فکری هر جامعه ای، مرهون تلاش های شبانه روزی آنهاست.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس ادامه داد: خبرنگاری شغلی بسیار حساس است و خبرنگار رسالت خطیری را در حوزه ی روشنگری در جامعه بر عهده دارد و بدیهی است در عصر انفجار اطلاعات یکی از رسالت های بزرگ خبرنگاران سرعت، صحت و دقت در تهیه و اشاعه خبر و رویدادهاست.