ضرورت کاهش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت اراضی در گلستان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: سطح زیر کشت اراضی کشاورزی گلستان با توجه به خشکسالی سال جاری باید کاهش داده شود که توصیه می شود کشاورزان در اراضی کشاورزی وابسته به چاه ها حداقل ۲۰ درصد و در اراضی وابسته به آبیاری سطحی، حداقل ۵۰ درصد کاهش سطح زیر […]

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: سطح زیر کشت اراضی کشاورزی گلستان با توجه به خشکسالی سال جاری باید کاهش داده شود که توصیه می شود کشاورزان در اراضی کشاورزی وابسته به چاه ها حداقل ۲۰ درصد و در اراضی وابسته به آبیاری سطحی، حداقل ۵۰ درصد کاهش سطح زیر کشت را در دستور کار خود قرار دهند تا دچار خسران نشوند.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، جواد تیموری معاون حفاظت و تیموری شرکت در برنامه صبح عالی صدا و سیمای گلستان اظهار کرد: در پایان اردیبهشت ماه سال جاری حدود ۲۹ درصد ظرفیت مخازن استان پرآب است که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۱ درصد سدهای گلستان پرآب بود.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط سدها، کاهش رواناب رودخانه ها و کاهش بارش ها ضروری است رعایت صرفه جوئی در همه بخش ها به ویژه کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و کشاورزان حتی المقدور از روش های آبیاری سنتی پرهیزنمایند.
تیموری افزود: آبیاری محصولات در ساعات اوج گرما موجب افزایش تبخیر و در نتیجه مصرف بیش از حد آب می شود وکشاورزان بهتر است در ساعات اولیه صبح یا عصر به آبیاری مبادرت ورزند. همچنین برای انتقال آب به مزارع از لوله یا پوشش انهار به وسیله سطوح عایق استفاده شود تا هدر رفت کمتری صورت گیرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت بیان کرد: برای عبور از شرایط خشکسالی نیازمند مشارکت همه همه هم استانی های عزیز هستیم تا بتوان با توجه به شرایط سال جاری و صرفه جوئی منابع آب، خسارات وارده به کشاورزان را کاهش داد.