ضرورت کاهش ۱۰درصدی مصرف آب در تهران

اتمام منابع آب و پاییز کم‌بارش امسال شرایط متفاوتی برای کشور و به‌ویژه استان تهران فراهم آورده است و سال سختی را به لحاظ تأمین مطمئن و پایدار آب رقم زده است و وضعیت تأمین آب را با چالش جدی مواجه کرده است. تهران در شرایطی به فصل پاییز و شروع سال آبی جدید وارد […]

اتمام منابع آب و پاییز کم‌بارش امسال شرایط متفاوتی برای کشور و به‌ویژه استان تهران فراهم آورده است و سال سختی را به لحاظ تأمین مطمئن و پایدار آب رقم زده است و وضعیت تأمین آب را با چالش جدی مواجه کرده است.

تهران در شرایطی به فصل پاییز و شروع سال آبی جدید وارد شده که با کسری ۳۱۴ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته مواجه است و کارنامه سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را درحالی می‌بندیم که میزان بارش‌های کشور در مقایسه با متوسط بلندمدت با کاهش ۵۰درصدی مواجه بوده است؛ به طوری که ورودی سدهای تامین‌کننده آب تهران کاهش ۴۰درصدی داشته است.

این در حالی است که مطابق پیش‌بینی‌ها امسال پاییزی کم‌بارش داریم و پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نیز از بارش‌های کم‌تر از نرمال در پاییز و افزایش نیم تا دو درجه‌ای دما در مقایسه با آمار بلندمدت در فصل پاییز حکایت دارد.

از سوی دیگر بارش های احتمالی صرفا در ارتفاعات صورت خواهد گرفت.

در چنین شرایطی متوسط مصرف آب در تهران سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر (معادل سه میلیون و ۳۰۰هزار متر مکعب) است که با در نظرگرفتن این رقم، می‌توان گفت تهران به میزان ۱۰۰ روز مصرف شهروندانش نسبت به سال گذشته با کمبود آب روبروست.

بر اساس آمار موجود، هر تهرانی به طور متوسط ۲۴۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند؛ در حالی‌که متوسط کشوری این عدد ۲۰۰ لیتر است.

از سوی دیگر هم‌اکنون سرانه آب هر نفر در کشور حدود ۱۶۰۰ مترمکعب است؛ در حالی‌که این عدد برای تهرانی‌ها تنها ۳۵۰ مترمکعب است و همین مسئله موجب شده است سرانه آب در تهران حدود یک‌پنجم متوسط کشور باشد.

همین امر باعث شده است استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان فقیر از نظر منابع آبی معرفی شود. جمعیت بالا و سرانه مصرف بالای آب این استان از دلایل کسب این رتبه ناخوشایند است.

گذر از چنین شرایطی نیازمند راهکاری سریع و زودبازده است؛ کاهش مصرف، رعایت شیوه‌های مدیریت مصرف و پرهیز مصارف غیرضرروی یکی از این راهکارهاست.

۱۰ درصد کاهش مصرف در هر خانوار اقدامی راهگشا در این شرایط است. این میزان کاهش بسیار ناچیز است و به هیچ عنوان لطمه‌ای به نیازهای روزمره خانواده‌ها وارد نمی‌کند، ولی کمک زیادی به تامین آب در این روزهای بی‌باران خواهد بود.

در این شرایط، ضروری است مصارف سایر حوزه‌ها (غیر شرب) نظیر کشاورزی، صنعت و فضای سبز شهری مورد بازنگری جدی قرار گیرد، چراکه که بخش اعظمی از مصارف آب در این حوزه‌ها صورت می‌گیرد.