مهندس خلجی :

صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث می‌کنند به مقدار خالص تولید در فصل پیک بار از تعدیل بار معاف خواهند بود

با حضور برخی از سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاه خورشیدی شرایط سرمایه‌گذاری در استان زنجان بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای زنجان ، مسائل مختلف حوزه سرمایه‌گذاری جهت احداث نیروگاه خورشیدی در جلسه ای مشترک با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری زنجان و مدیران سازمان‌های ذیربط استان و برخی شرکت‌های سرمایه‌گذار در این حوزه بررسی شد.
در این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی  استاندار زنجان به ویژگی های منطقه اشاره کرد و گفت : در حرایم منطقه ویژه اقتصادی زنجان حدود ۳۰۰ متر زمین وجود دارد که در طول مسیر مساحتی بالغ بر چندین هکتار زمین بلا استفاده می‌شود که باید بررسی شود و در صورت امکان به احداث نیروگاه خورشیدی اختصاص یابد. در رابطه با شهرک های صنعتی پیشنهاد می‌شود با همکاری شرکت‌های برق منطقه‌ای ، شرکت شهرک‌های صنعتی و استانداری نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در راستای کاهش هزینه اختصاصی زمین به نیروگاه‌های خورشیدی اقدام گردد و روی مدل مناسب این حوزه که متناسب با سرمایه‌گذاری حوزه نیروگاه خورشیدی است متمرکز شود. وزارت نیرو برای ترغیب بیشتر سرمایه‌گذاری در حوزه احداث نیروگاه خورشیدی باید تغییر نرخ مصرف برق را مطابق قیمت واقعی در دستور کار داشته باشد.

وی در ادامه گفت :  تبلیغات و اطلاع رسانی نکته دیگری است که باید به آن توجه شود . تبلیغات و اطلاع رسانی‌هایی در خصوص مزیت‌های احداث نیروگاه خورشیدی در حوزه‌های مختلف شهری با هدف آشنایی مردم با امکان احداث نیروگاه خورشیدی انشعابی صورت پذیرد.

در ابتدای جلسه مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای زنجان  اظهار داشت : حوزه شرکت برق منطقه‌ای زنجان عمدتاً صنعتی است و حدود ۷۰% برق مصرفی در حوزه این شرکت به مصرف صنایع مختلف می‌رسد، این موضوع در کنار مزایایی که دارد، نگرانی‌هایی در خصوص نحوه پرداخت برق مصرفی صنایع ایجاد کرده که با انعقاد قراردادهای دو جانبه قابل حل خواهد بود.

مهندس خلجی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش احداث نیروگاه خورشیدی  اشاره کرد و افزود : با حذف یارانه های برق، توجیه‌پذیری احداث نیروگاه‌های خورشیدی افزایش پیدا خواهد کرد. در ضمن صنایعی که نیروگاه خورشیدی احداث می‌کنند به مقدار خالص تولید در فصل پیک بار از تعدیل بار معاف خواهند بود که این موضوع نیز بر جذابیت احداث نیروگاه خورشیدی توسط صنایع مختلف می‌افزاید.

سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاه خورشیدی حاضر در جلسه به مزایای سرمایه‌گذاری در استان‌های زنجان و قزوین از جمله امنیت بالای منطقه و نزدیکی به پایتخت و … اشاره کردند ولی جهت ترغیب بیشتر برای احداث نیروگاه خورشیدی خواستار اعطای مشوق‌های بیشتری جهت سرمایه‌گذاری در این استان‌ها شدند.