صرفه جویی در مصرف آب اولین گام در جهت توسعه و پیشرفت هر جامعه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: آب هست ولی کم هست؛ این باوری است که باید در بین فرزندان ما نهادینه شود تا به واسطه آن همیشه صرفه جویی در آب را مد نظر آورند.

به گزارش برقاب، رضا عطایی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت قرارگیری در هفتهٔ صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، گفت: پیشرفت هر جامعه‌ ایدر گروی صرفه جویی و پرهیز از اسراف است که به ارائه راهکارهای ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، به عنوان اولویت مهم و اساسی تمامی اقشار جامعه، باید مورد توجه قرار گیرد.
عطایی افزود: تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن نظیر کاهش چشمگیر بارش‌ ها و افزایش دمای هوا، موجب کاهش ذخایر آبی در سرتاسر کشور شده است؛ ضرورت استفاده صحیح از منابع آبی کشور و آموزش مردم به عنوان اصلی‌ ترین مصرف کنندهٔ آب شرب، از وظایف شرکت‌ های آب و فاضلاب است. وی عنوان کرد: در این راستا شرکت‌ های آب و فاضلاب هر ساله در هفته صرفه جویی در مصرف آب، با تنویر افکار عمومی تلاش می‌ کنند تا راهکارهای مصرف بهینه را برای مردم تبیین نمایند.
وی در ادامه بر رعایت الگوی مصرف در میان هم استانی اشاره و عنوان کرد: ۶۴ درصد از مشترکان استان کمتر از الگوی مصرف، آب استفاده می‌ کنند.
وی با اشاره به اینکه تعرفه ارزان آب سبب شده تا برخی از مشترکین بیش از حد الگو، آب مصرف نمایند، اظهار کرد: این امر به گونه‌ ایاست که مشترک پرمصرف شیر آب را باز می‌ کند، فضای سبز را آبیاری می‌ کند و دغدغه‌ اینیز برای پرداخت آب بها ندارد.
وی با بیان اینکه آب رسانی در برخی از روستاهای استان بیش از مصرف مشترک‌ های آن روستا انجام می‌ شود، افزود: علت این امر ناشی از آن است که برخی افراد آب را برای آبیاری صیفی جات و یا برای آب دام استفاده می‌ کنند.
به گفته عطایی؛ میزان آب بدون درآمد خراسان شمالی ۲۹.۸ درصد است که از این میزان ۱۴ درصد هدر رفت واقعی و مابقی آن مصرف می‌ شود ولی مبلغی برای آن پرداخت نمی‌ شود.
وی فرسودگی شبکه ها، کنتورهای خراب، انشعابات فرسوده و غیرمجاز را از عوامل هدر رفت آب عنوان کرد.
وی با تاکید بر نقش رسانه‌ ها در مدیریت مصرف آب، گفت: با توجه به خشکسالی‌ ها و افت منابع آبی اهمیت فعالیت‌ های رسانه‌ ها برای آگاهی مردم و دعوت از کلیه اقشار جامعه به صرفه جویی در مصرف آب دوچندان شده است.
وی در پایان از اصحاب رسانه خواست همچون گذشته با ارائه مطالب واقعی و آگاه سازی مردم نسبت به چگونگی ارائه خدمات شرکت‌ های آب و فاضلاب و همچنین دشواری‌ ها و مشقت‌ های پیش روی همکاران در خصوص آبرسانی پایدار بویژه در مناطق روستایی کمک موثری به خادمان خود در شرکت آبفا جهت برقراری خدمات پایدار در تمام نقاط استان نمایند.