صرفه اقتصادی پنج میلیارد ریالی در پی اصلاح سیستم حفاظت و کنترل برق منطقه‌ای یزد

مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه‌ای یزد از اجرای پروژه‌های اصلاح و بهینه‌سازی بخش حفاظت و کنترل پست‌های بافق، چادرملو و زنبق یزد در طول سه ماهه پایانی سال ۹۹ با صرفه اقتصادی ۵ میلیارد ریالی خبر داد. به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، سیف الله افضلیان تبار، با اشاره به انجام […]

مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه‌ای یزد از اجرای پروژه‌های اصلاح و بهینه‌سازی بخش حفاظت و کنترل پست‌های بافق، چادرملو و زنبق یزد در طول سه ماهه پایانی سال ۹۹ با صرفه اقتصادی ۵ میلیارد ریالی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، سیف الله افضلیان تبار، با اشاره به انجام پروژه‌های اصلاح و بهینه‌سازی سیستم سنکرون پست چادرملو، اصلاح مدار‌های حفاظت ولتاژی باسبار‌های پست بافق و اصلاح و بهینه‌سازی حفاظت‌های باسبار و کوپلاژ پست‌های شمال و زنبق یزد خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها با استفاده از توان کارشناسان دفتر فنی انتقال شرکت در بحث‌های طراحی، اجرای مدارات و استفاده از توان تجهیزاتی انبار برق منطقه‌ای یزد بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: به منظور رفع مشکلات حفاظتی موجود در پست‌های یاد شده، اجرای این پروژه‌ها با استفاده از توان دفتر فنی انتقال و دفتر فنی پیمانکاران تعمیر و نگهداری، با کمترین هزینه ممکن در دستور کار قرار گرفت. در نخستین مرحله، طرح اولیه برای بهینه‌سازی سیستم‌های حفاظت و کنترل در پست‌های مذکور تهیه و پس از تصویب نهایی، تجهیزات و لوازم مورد نیاز لیست شده و روش‌های تامین تجهیزات مورد بررسی قرار گرفت.

افضلیان تبار تصریح کرد: در اجرای این پروژه‌ها از توان تجهیزاتی و رله‌های موجود در انبار شرکت برق منطقه‌ای یزد استفاده و یک دستگاه رله ساخت داخل از آزمایشگاه رلیاژ دفتر فنی انتقال به پست شمال  و زنبق منتقل شد که این رله جریانی، ساخت داخل کشور بوده و پس از تهیه، برای انجام تست‌های نهایی و اطمینان از عملکرد رله، برای استفاده در پست‌های فوق توزیع منطقه یزد، در آزمایشگاه رلیاژ دفتر فنی انتقال شرکت نصب شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از انجام مطالعات و تست‌های مورد نیاز توسط کارشناسان  گروه فنی حفاظت و کنترل و آشنایی با نحوه کانفیگ و عملکرد، این رله با رویکرد کاهش هزینه‌های پروژه از آزمایشگاه به پست ۶۳ کیلو ولت شمال منتقل و برای حفاظت کوپلاژ  باسبار نیروگاه زنبق مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به اهمیت بالای زمان در اجرای پروژه‌های مذکور افزود: در پروژه چادرملو با توجه به حساسیت پست لازم بود تا این پروژه، پیش از پیک بار سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد. همچنین لازم بود قبل از در مدار قرارگیری واحد‌های نیروگاهی زنبق، پروژه بهینه‌سازی حفاظت باسبار و کوپلاژ پست شمال و زنبق نیز به بهره بردرای برسد که خوشبختانه این زمانبندی‌ها محقق شد.

گفتنی است حمایت از تولیدات داخل، استفاده از توان کارشناسان سازمان و پیمانکاران بومی، رفع مشکلات سیستم حفاظت و کنترل، افزایش پایداری شبکه، کاهش زمان اجرای پروژه‌ها و صرفه جویی بالغ بر ۵ میلیارد ریالی در شرکت برق منطقه‌ای یزد از مزایای اجرای این پروژه‌ها بود که مدیر دفتر فنی انتقال شرکت به آن‌ها اشاره کرد.