شبکه برق فوق توزیع خوزستان در حالت پایدار قرار دارد‎‎

 مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت: اقدامات انجام شده در سطح شبکه در کنار کاهش رطوبت و آلایندگی باعث شده تا وضعیت شبکه فوق توزیع برق استان خوزستان مطلوب و پایدار باشد.

سیدحجت اله موسوی چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در عبور از پیک تابستان ۱۴۰۱ مشترکان صنایع و مردم نقش بسیار مهمی داشتند اظهار داشت: صنایع و مردم خوزستان با مدیریت مصرف و زمانبندی توانستند یاری رسان صنعت برق در عبور از پیک تابستان ۱۴۰۱ باشند.

موسوی با بیان اینکه مهر ماه امسال شاهد رطوبت ۱۰۰ درصدی به همراه گرد و خاک بی سابقه ای در استان بودیم، خاطر نشان کرد: گرد و خاک و آلایندگی های مهرماه امسال در شهرستانهای اهواز، ماهشهر و برخی شهرهای استان بی سابقه بود که به جز در برخی نقاط به صورت محدود شبکه فوق توزیع فعال و از پایداری مطلوبی برخوردار بوده است.

مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه خط قرمز صنعت برق رفاه و آسایش مردم است گفت: با توجه به اینکه خوزستان یک استان گرد و خاک خیز است شست وشوی مقره ها در چندین مرحله ادامه دارد تا طول خط شست و شو شود و برای این اقدام بزرگترین و پیشرفته ترین ناوگان مقره شویی کشور در اختیار برق منطقه‌ای خوزستان است.

وی افزود: شبکه فوق توزیع برق خوزستان از گستردگی زیادی با حدود ۹ هزار و ۳۹۲ کیلومتر طول شبکه و ۲۵۱ پست برخوردار است که با توجه به طول خطوط شست و شوی شبکه امری دشوار و شبانه روزی است به طور نمونه هنوز به آخرین نقطه آلوده نرسیده، نقاطی که شست و شو داده شد به دلیل وقوع گرد و غبار جدید به شست و شوی مجدد نیاز دارند.

موسوی افزود: از جمله اقداماتی که برای پایداری شبکه برق خوزستان انجام شده است می توان به تعویض مقره ها از جنس سرامیکی به سیلیکونی اشاره کرد که هزینه ای بالا و زمان بر دارد چرا که مقره های سیلیکونی مقاومت بالایی در مقابل با گرد و خاک دارند.

مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خوزستان اظهار داشت : از جمله عملیات های دیگری که بر روی شبکه انجام شده می‌توان به برنامه ریزی و احداث ۱۵ پست Gis با ویژگی مقاوم در مقابل آلایندگی که برخی از آنها وارد مدار شدند و همچنین پوشش عایقی تجهیزات (RTV) اشاره کرد که این عایق باعث می شود در تجهیزات و پست هایی که در فضای باز هستند گرد و خاک اثربخشی کمتری داشته باشد.

وی با اشاره به تیم‌های عملیاتی فعال در سطح استان خوزستان گفت: برای سرعت‌بخشی به شست و شوی تجهیزات و تعویض مقره‌ها، از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده می‌شود تا اقدامات لازم در حفظ پایداری شبکه با اولویت نقاط حساس و آلوده با سرعت بیشتری به سرانجام برسد.