مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد:

سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیاردی در حوزه آب شهرستان گچساران

جلسه شورای حفاظت منابع آب گچساران و دشت امامزاده جعفر(ع)(دشت پایلوت)، با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و به ریاست فرماندار گچساران، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این جلسه، آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، با بیان اینکه ارزش فعلی تاسیسات و ‌پروژه های آب و سدها در شهرستان گچساران ۲۰۰ هزار میلیارد ریال بوده که به برکت نظام جمهوری اسلامی این سرمایه گذاری عظیم انجام شده است، گفت: سد کوثر یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی که توانسته ۱۱ سال آب شرب گچساران و ۱۵ سال نیز آب اراضی کشاورزی پایین دست بویژه در خیراباد و منطقه لیشتر را تامین کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد، با اشاره به اینکه سد کوثر توانسته سالانه افزون بر یک هزار میلیارد ریال درآمد زایی کشاورزی ایجاد کند، خاطر نشان کرد: حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گچساران وجود دارد که اگر تامین آب آنها صورت گیرد درآمدزایی چشمگیری ایجاد می‌شود.
آرش مصلح، با بیان اینکه شعار تنظیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار به جا و کاربردی است و باید در تمام زمینه ها این شعار را تبیین و عملی کرد، افزود: در سال جاری ۴ پروژه بزرگ تامین آب را در گچساران افتتاح خواهیم کرد و واقعا اگر در گچساران آب و طرح های آبی نبود توسعه ای هم وجود نداشت.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه گچساران از پتانسیل مطلوبی درحوزه آب برخوردار است و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی از پتانسیل آب در گچساران تاکنون به خوبی استفاده شده است، تصریح کرد: برای گچساران سهم و تخصیص آب از سد چم شیر افزون بر ۱۲۶ میلیون مترمکعب اخذ شده که در ایجاد صنایع و نیز تامین اب اراضی دیم اثرگذار خواهد بود.
وی، افزود: در پروژه تامین آب اراضی امامزاده جعفر اقدامات خوبی انجام شده ولیکن بعد از افتتاح فاز اول این پروژه تاکنون چندین بار بر روی پمپ ها و ایستگاه تعمیرات انجام گرفته و به تازگی نیز در ایام نوروز به دلیل نیاز مزارع تعداد ۳ پمپ تعمیر اضطراری و وارد مدار شده است و در ادامه باید بدون از هرگونه عجله و با صبر و پختگی اقدامات موثر و اساسی در راستای حل مشکل پمپ های امامزاده جعفر انجام شود.
مصلح، با عنوان اینکه تعمیرات اساسی ایستگاه پمپاژ و سامانه آن به عنوان اولویت اب منطقه ای در این منطقه است، اظهار کرد: با هماهنگی مدیران شهرستان، مردم، تعاونی ها و کشاورزان خوب منطقه زمان آغاز تعمیرات بعد از برداشت محصول گندم برنامه ریزی خواهد شد.
وی، افزود: گچساران تنها شهری در کشور است که آب شرب آن از دو منبع آبی سد کوثر و چاه های آهکی تنگ ملاقون تامین می شود، که با توجه به ظرفیت خط انتقال از سد کوثر برای جمعیت بالای ۱۵۰ هزار نفر درصورت تکمیل طرح اتصال مخازن شهر کل جمعیت ۱۰۰ هزار نفری فعلی بصورت صددرصد از آب سد کوثر بهره مند خواهند شد.
همچنین، روانبخش دهیم خوب، فرماندار گچساران در این جلسه نیز تصریح کرد: تحویل دادن طرح تامین آب اراضی امامزاده جعفر در گذشته صورت گرفته است و باید یک متولی در بحث تعمیرات و نگهداری پمپ ها وجود داشته باشد تا بتواند اقدامات لازم را برای این تاسیسات انجام دهد.
وی، افزود: جایگاه پمپ ها مناسب نیست و متاسفانه فاز دوم نیز در کنار پمپ های فاز اول در حال اجرست ولی باید این بار با دقت بیشتری این کار انجام گیرد تا دوباره مشکلات فعلی ایجاد نشود.
فرماندار گچساران خاطرنشان کرد: با توجه به پایان رسیدن سال مالی تلاش می شود تا با تعامل ادارات، مشکل پمپهای امامزاده جعفر حل شده و با وجود اعتبارات یک اقدام اساسی انجام شود.
دهیم خوب ادامه داد: با وجود پتانسیل های آب و خاک بسیار خوب در گچساران این شهرستان دارای آمار بالای بیکاری بوده و مشکل بزرگ در گچساران اشتغال است.
سید معصوم افضلی رئیس اداره امور آب گچساران نیز، ادامه داد: درگچساران ۱۶۰ حلقه چاه فاقد پروانه وجود دارد که ۵۵ حلقه از آنها مربوط به ادارات و صنایع می باشد که این ۵۵ حلقه توسط ادارات مربوطه برای صدور پروانه می بایست اقدام نمایند . سایر چاهها براساس قوانین مربوطه باید از مدار بهره برداری خارج که تاکنون ۲۷ حلقه چاه غیرمجاز را پر و مسئول المنفعه کردیم.
وی بیان کرد: گچساران منابع آبی خوبی دارد و تاکنون ۲۸۶ پروانه مصرف بهینه آب نیز بر روی رودخانه ها و آب های سطحی جهت مصارف مختلف بویژه کشاورزی در این شهرستان صادر شده است.