سرانه مصرف آب شرب کرمانشاه بیش از میانگین کشوری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، سرانه مصرف آب شرب در شهر کرمانشاه را ۵۳ لیتر بیشتر از میانگین کشوری یعنی ۲۲۳ لیتر در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: این سرانه در کشور ۱۷۰ لیتر و در دنیا ۱۵۰ لیتر است. « علیرضا کاکاوند» روز چهارشنبه در نشست خبری که در فضای روباز تصفیه […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، سرانه مصرف آب شرب در شهر کرمانشاه را ۵۳ لیتر بیشتر از میانگین کشوری یعنی ۲۲۳ لیتر در شبانه‌روز اعلام کرد و گفت: این سرانه در کشور ۱۷۰ لیتر و در دنیا ۱۵۰ لیتر است.

« علیرضا کاکاوند» روز چهارشنبه در نشست خبری که در فضای روباز تصفیه فاضلاب شهر کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه استان کرمانشاه بیشترین کاهش بارندگی در ۵۰ سال اخیر را داشته است، از کاهش ۷۰ درصد آبدهی چشمه‌ها و سراب‌ها و همچنین کاهش سه درصدی آبدهی چاه‌های آب شرب استان خبر داد و آن را یک تهدید و خطر بزرگ برای تامین آب شرب خانوارها اعلام کرد.

وی با اشاره به مصرف بی‌رویه آب شرب در استان برای شست و شویی کوچه‌ها، معابر، خودرو، آبیاری فضای سبز و باغات توسط برخی از شهروندان گفت: مردم کرمانشاه انگار فقط شنیدند امسال خشکسالی شده اما هنوز آن را باور نکرده‌اند.

او اشاره کرد: آب سراب قنبر که یکی از منابع تامین آب شرب شهر کرمانشاه است نسبت به سال گذشته از ۳۰۰ لیتر در ثانیه به ۱۰۵ لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: برای تامین آب شرب ۳۴ شهر استان هزار و ۷۶۱ لیتر در ثانیه کمبود آب شرب داریم که فقط هزار و ۵۰ لیتر در ثانیه آن مربوط به شهر کرمانشاه است که باید جبران شود.

انتقال آب شرب شهر کرمانشاه از سدگاوشان نیمه تمام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه صحبت های خود گفت: برای جبران کمبود آب شرب شهر کرمانشاه در مجموع حفاری هفت حلقه چاه در دست اقدام است که به زودی وارد مدار می‌شود.

کاکاوند همچنین با بیان اینکه برای تامین آب شرب شهر هرسین و جوانرود حفر چاه در دست اقدام است، افزود: پارسال نیز برای جبران کمبود آب شرب کرمانشاه ۱۱ حلقه چاه حفاری شد که اگر این کار صورت نمی گرفت امسال با قطعی های طولانی مدت و زیادی در سطح شهر مواجه می شدیم.

او در ادامه با بیان اینکه برای تامین بلندمدت آب شرب شهر کرمانشاه از سال ۹۴ مقرر شده ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد گاوشان منتقل شود، گفت: اما اکنون ۷۰۰ لیتر در ثانیه بدون تصفیه منتقل می شود و پس از گذشت سالها هنوز این پروژه نیمه تمام است.

کاکاوند همچنین از قول شرکت آب منطقه ای استان مبنی بر انتقال هزار لیتر آب در ثانیه از سد گاوشان به صورت اضطرار در تیر ماه سالجاری خبر داد و ابراز امیداوری کرد این قول شرکت آب منطقه ای استان در راستای حل بخش زیادی از مشکلات تامین آب شرب شهر کرمانشاه محقق شود.

او در بخش دیگر از سخنان خود از از حل موقت آب شرب شهر پاوه خبر داد و گفت: در اکثر شهرستان ها از نظر تامین آب شرب در صورت رعایت الگوی مصرف شهروندان مشکل چندانی نداریم.

۳۸ درصد هدر رفت آب شرب داریم

این مقام مسوول در بخش دیگر از صحبت های خود یکی از عوامل کمبود آب شرب استان را هدر رفت آن دانست و گفت: میانگین هدر رفت آب شرب در استان کرمانشاه ۳۸ درصد است که نسبت به میانگین ۲۵ درصدی کشور خیلی زیاد است.

کاکاوند با بیان اینکه بیشترین هدر رفت آب در شهر کرمانشاه است، علت اصلی آن را فرسوده بودن تاسیسات و خطوط انتقال آب و زیر ساخت های آن اعلام کرد و خواستار تامین اعتبارات آن از محل تعرفه های قانونی که بر روی قبوض مشترکان لحاظ می شود، شد.

او همچنین یکی دیگر از عوامل هدر رفت آب شرب را انشعاب‌های غیر مجاز مشترکان اعلام کرد گفت:  تاکنون بیش از ۱۰ هزار انشعاب غیر مجاز شناسایی شده است که دلیل اینکه جرایم با تخلف مشترکان نمی خوانند جمع آوری نمی شود و نیاز به همکاری دیگر ارگان ها است.

کاکاوند همچنین آبیاری فضای سبز، باغات را از دیگر عوامل هدر رفت آب شرب در سطح استان عنوان کرد و گفت: اگر شهرداری و مشترکان برای آبیاری باغات و فضای سبز آب بخواهند شرکت آب و فاضلاب به آنها آب تصفیه شده می دهد نیاز نیست آب شرب مصرف کنند.

الگوی مصرف ماهیانه هر خانوار کرمانشاهی ۱۵ مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود از شهروندان خواست الگوی مصرف آب شرب که سقف آن ۱۵ متر مکعب در ماه است را رعایت کنند و گفت: مشترکانی که بتوانند در ماه پنج متر مکعب معادل پنج هزار لیتر آب مصرف کنند، تعرفه آب برای آنها رایگان حساب می شود.

کاکاوند با بیان اینکه اکنون ۲۱ هزار مشترک این الگو را رعایت می کنند و قبض آب آنها رایگان است ابراز امیداوری کرد مشترکان بیشتری این الگو را رعایت کنند.

او در پایان تعداد مشترکان آب خانگی استان را ۵۴۰ هزار مشترک اعلام کرد که از این تعداد ۱۴۰ هزار مشترک روستایی است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان و ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستای دارای سکنه دارد.