سدسازی، تنها راهکار ذخیره آب برای آینده استان زنجان است

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، اسماعیل افشاری مدیرعامل این شرکت در جلسه شورای هماهنگی مدیران و مجمع نمایندگان که با حضور نمایندگان 8 شهر استان در مجلس شورای اسلامی در محل سالن امام علی(ع) استانداری به ریاست محسن افشارچی استاندار زنجان برگزارشد،گفت: متاسفانه در بودجه سال 1401 بند تهاتر حذف شده است که برای شرکت آب منطقه ای زنجان موضوعی ناخوشاینداست چرا که به این طریق می توانست بخشی از بدهی های انباشت شده را از طریق تهاتر کاهش دهد.
افشاری در خصوص سوال مرتضی خاتمی، نماینده مردم شهرستانهای ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی که به موضوع آب بهای کشاورزی ارتباط داشت، اظهار کرد: هزینه آب بها به خزانه کشور واریز می شود که این شرکت هیچگونه دخل و تصرفی در آن ندارد و بعنوان موضوعی درآمدی به آن اشاره شده است و در سال آینده با افزایش سه برابری یعنی به ازای هر متر مکعب ۶۰ تومان دریافت خواهد شد.

وی به تخصیص آب استان نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:سهم تخصیص آب استان بر اساس بارش و تولید آب خواهد بود که با توجه به بیلان آبی موجود، متاسفانه قدرت تنظیم آب در استان را بخصوص در فصول بارش نداریم که این خود نوعی نقصان است که آینده استان را با کم آبی روبرو خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، تاکید کرد:هر آنچه سهم استان از رودخانه های فصلی و دائمی است استفاده می کنیم و رودخانه ای مثل قزل اوزن که منبع مهم تولید آب برای استان است به آرامی از استان خارج می شود بدون آنکه بتوانیم از آن برای آینده منطقه ذخیره ای داشته باشیم.

افشاری، سدسازی را راهکاری مهم جهت ذخیره آب برای استان دانست و گفت: با پیگیری هایی که انجام شده است سعی کردیم قدرت تنظیم آب در استان را بالا برده و برای مناطقی مانند شهرستان خدابنده، احداث سد را از مهمترین عوامل جهت تنظیم و ذخیره آب بدانیم.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان، وضعیت بارشها را نسبت به سال گذشته کاهشی و منفی خواند و افزود: رواناب ها نیز در استان نسبت به سال قبل کاهش ۷۰ درصدی داشته اند که نشان از پائیزی کم بارش دارد و این در حالی است که شاهد مصرف بالای آب در استان بخصوص در بخش کشاورزی هستیم و اگر  در زمستان بارشهای خوبی داشته باشیم، امید است جبران کاستی بارشهای پائیزی محقق شود.

وی به ماده ۵۶ نیز اشاره کرد وگفت: پس از ۲ سال پیگیری این موضوع برای استان ، در سفر پر خیر و برکت ریاست محترم جمهوری به استان و با پیگیریهایی استاندار محترم ، اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانکی برای اتمام پروژه های مراش و بلوبین اختصاص یافت، ولی بانکها همکاری نمی کنند و درحال حاضر این روند ابتر مانده است.