سامانه برق خورشیدی برای ۴۰ درصد از خانوارهای عشایری خراسان رضوی

مجری طرح برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: تاکنون ۴۰ درصد از آمار رسمی خانوارهای عشایری استان با همکاری اداره کل امور عشایری استان از سامانه های قابل حمل خورشیدی بهره مند شده اند.

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی، هادی مهدی زاده افزود: آمار رسمی جمعیت عشایری خراسان رضوی بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ خانوار است که از سال گذشته تاکنون هزار و ۳۵۰ سامانه برق خورشیدی به آنان تحویل شده است.

 

وی بیان کرد: طرح برق رسانی به عشایر کوچ رو در اولویت اقدامات سه سال اخیر شرکت توانیر و سازمان امور عشایری ایران در قالب عمل به موافقت نامه ای بین این دو نهاد آغاز شده است، براساس این طرح، عشایر کوچ رو که در ییلاق یا قشلاق فاقد برق بوده یا دور از خطوط توزیع شرکت برق هستند، از سامانه برق خورشیدی بهره مند می شوند.

 

وی اظهار داشت: نصب این سامانه های خورشیدی قابل حمل از سال گذشته با هدف تامین روشنایی حدود پنج شعله لامپ و برخورداری از قابلیت شارژ موبایل، چراغ قوه، تبلت برای خانوارهای عشایری آغاز شده است که براین اساس ضمن رفع مشکلات ارتباطی، روشنایی و فرهنگی- تحصیلی دانش آموزان، کمک خوبی هم به محیط زیست در برخی از مناطق عشایرنشین خواهد بود که ناگزیر به سوزاندن منابع طبیعی و شکستن درختان برای تامین نیازهای اولیه خود از جمله روشنایی هستند.

 

مجری طرح برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: پارسال یکهزار دستگاه و امسال ۳۵۰ دستگاه سامانه برق خورشیدی به خانوارهای عشایری استان تحویل شده که براساس سهمیه اعلام شده از سوی سازمان امور عشایری، سال آینده شرکت توزیع برق استان سامانه های خورشیدی بیشتری را در اختیار خانوارهای عشایری قرار خواهد داد.

 

مهدی زاده اظهار داشت: شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به سبب برخورداری از دانش و تجربه  مدیریتی، به نمایندگی از ۱۷ شرکت توزیع نیروی برق دیگر کشور بنا به ماموریتی که از توانیر دریافت کرده، مسئولیت گذراندن فرآیند طراحی، خرید، نظارت و توزیع سامانه های برق خورشیدی را برعهده گرفته است که در این راستا طی دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام گرفت و موجبات رضایتمندی ۹۹ درصد از عشایر بهره مند از این طرح در استان فراهم شد.

 

وی بیان کرد: ۹۰ درصد هزینه تمام شده سامانه خورشیدی مورد نیاز عشایر توسط دولت تامین شده و آورده خانوار عشایر در این بخش فقط ۱۰ درصد از کل قیمت تمام شده سامانه است.

 

مجری طرح برق روستایی شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: امسال براساس درخواست اداره کل امور عشایری استان، ۳۰ دستگاه سامانه برق خورشیدی به مدارس کانکسی اداره کل آموزش و پرورش استان تحویل شده است، برخی از عشایر مستقر در مناطق قشلاق نیز که عمدتا در ۱۱ محله عشایرنشین شهرستانهای کلات و سرخس هستند، از برق شبکه عمومی برخوردار شده اند.