جمشید عیدانی،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت:

ساماندهی و ایمن‌سازی ۲۲ کیلومتر از رودخانه‌های هرمزگان/ ۲۰۰ هکتار از تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها رفع شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با اشاره به ساماندهی و ایمن‌سازی 22 کیلومتر از رودخانه‌های استان هرمزگان پس از سیلاب دی‌ماه 1398، گفت: از ابتدای سال 1399 بیش از 200 هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها رفع تصرف شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان، مهندس جمشید عیدانی اظهار کرد: حریم و بستر رودخانه‌ها جزو انفال و اموال حاکمیتی محسوب می‌شوند که وزارت نیرو به عنوان نماینده حاکمیت در این بخش وظیفه حفاظت و حراست از آن‌ها را بر عهده دارد.

وی با ذکر این نکته که تعرض به حریم و بستر رودخانه‌ها باعث بروز مشکل‌های جبران‌ناپذیری در آینده خواهد شد، عنوان کرد: باید توسعه در روستاها و مناطق نزدیک به رودخانه‌ها به نحوی رقم بخورد که اراضی کشاورزی و یا منازل مسکونی در حریم و بستر قرار نگیرند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان بیان داشت: شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ضمن مطالعه رودخانه‌ها و شناسایی موارد مورد تعرض به حریم و بستر رودخانه‌ها اقدام به پیگیری امور قانونی و حقوقی برای رفع تصرف این اراضی می‌کند.

عیدانی اذعان کرد: طی ۲ سال اخیر پیگیری رفع تصرف ۱۱۷ مورد از حریم و بستر رودخانه‌های هرمزگان انجام شده که تمام آن‌ها نیز موفقیت آمیز بوده است. در این راستا حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شدند.

وی گفت: حریم و بستر رودخانه‌ها پس از انجام مطالعات دقیق در ابعاد مختلف فنی، مهندسی و اجتماعی مشخص می‌شود که در آن برای افزایش دقت، سیلابی در آن رودخانه با دوره بازگشت مشخص در مدل‌سازی‌های رایانه‌ای اجرا می‌شود و پس از آن حریم و بستر تعیین می‌شود.

عیدانی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم که همگان بدانند، رفع تصرف از حریم و بستر رودخانه‌ها امری ضروری برای کاهش تلفات مادی و انسانی در آینده‌ای نه چندان دور است، ادامه داد: در حال حاضر جهان با پدیده‌ای به نام تغییر اقلیم روبرو است که در پی آن امکان وقوع سیلاب‌هایی با دوره بازگشتی بیش از دوره بازگشت مدل‌سازی و شبیه‌سازی شده وجود دارد به همین جهت علاوه بر حساسیت بر رفع تصرف حریم و بستر مصوب رودخانه‌ها، ساماندهی و ایمن‌سازی رودخانه‌های نزدیک مراکز جمعیتی استان هرمزگان هم در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به انجام مطالعات گسترده برای شناسایی رودخانه‌های نزدیک به مراکز جمعیتی، گفت: در مجموع بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از رودخانه‌های استان هرمزگان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که حدود پنج هزار کیلومتر از آن‌ها رودخانه‌های نزدیک به مراکز جمعیتی هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با بیان این نکته که مطالعات ۲ هزار و ۹۵۰ کیلومتر دیگر نیز در حال انجام است، تشریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای انجام مطالعه کامل رودخانه‌های نزدیک به مراکز جمعیتی استان هرمزگان چحدود ۱۶ میلیارد تومان است.

عیدانی گفت: از سیلاب سال ۱۳۹۸ استان هرمزگان تا کنون بیش از ۲۲ کیلومتر از رودخانه‌های خطرناک استان هرمزگان ساماندهی و ایمن‌سازی شدند. این رودخانه‌ها شامل رودخانه تلنگ، رودخانه سدیج، رودخانه گابریک، رودخانه گز، مسیل‌های پایاب سد بردول، رودخانه هشتبندی، مسیل‌های شهرستان بندرلنگه و رودخانه برتمب است.