ساماندهی نهر سیاه جوی در ماهدشت؛ احیای یک منبع آبی حیاتی

کارشناس آب منطقه‌ای البرز گفت: تا کنون احیای ۱۳۰۰ متر از نهر سیاه‌جوی به اتمام رسیده و حدود هزار متر دیگر در فاز اول این طرح باقی مانده که برای انجام آن نیازمند تزریق اعتبار هستیم.

به گزارش برقآب،محمدرضا عبادی درباره ساماندهی نهر سیاه جوی در ماهدشت: تا کنون احیای ۱۳۰۰ متر از این نهر به اتمام رسیده و حدود هزار متر دیگر در فاز اول این طرح باقی مانده که برای انجام آن نیازمند تزریق اعتبار هستیم.

روابط نهر سیاه جوی با جریان آب در ماهدشت.

نهر سیاه جوی سرچشمه خود را از ارتفاعات شمال کرج می‌گیرد و پس از طی کردن مسیری در کرج وارد ماهدشت می‌شود. در سال‌های گذشته، نهر سیاه جوی در محدوده ماهدشت از بین رفته بود و با بارندگی اولین بار در کرج، معابر ماهدشت آبگرفتگی می‌کرد. آب سطحی این نهر با ورود به مغازه‌ها و منازل مسکونی، مسیر رفت و آمد شهروندان را مسدود کرده است.

احیای نهر سیاه جوی و نیازمندی‌های مربوطه.

در سال ۱۴۰۰، محل احیای نهر سیاه جوی در محدوده ماهدشت مطرح شد و تا کنون ۱۳۰۰ متر از این نهر با هزینه ۳۵ میلیارد تومان احیا شده است. حدود ۱۰۰۰ متر دیگر از نهر هنوز در فاز اول طرح احیا باقی مانده است و برای تکمیل آن نیاز به تزریق ۷۰ میلیارد تومان اعتبار است. هر متر مربع آبگیری از این نهر نیاز به ۳۰ میلیون تومان دارد.

هزینه و اعتبارات مورد نیاز برای اتمام طرح.

تاکنون، از اعتبارات استانی و ملی مجموعاً ۳۵ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. برای اتمام طرح، حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر لازم است. در صورت تامین اعتبار، امیدواریم تا قبل از بارندگی‌های پاییز، فاز اول این پروژه به اتمام برسد و مشکل آبگرفتگی معابر ماهدشت حل شود.

نقش کارشناس آب منطقه‌ای البرز.

کارشناس آب منطقه‌ای البرز بیان کرده است که برای احیای هر متر مربع از این نهر ، نیاز به ۳۰ میلیون تومان داریم. با توجه به نیاز به تزریق ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام طرح، احیای این نهر به طور کلی نیاز به منابع مالی قابل توجهی دارد.