معاون برق و انرژی وزیر نیرو :

سال آینده ۷۷۸۷ مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق خواهیم داشت

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: برای سال آینده در بخش تولید بنا داریم ۷ هزار و ۷۸۷ مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق داشته باشیم.

همایون حایری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در نشست وزیر نیرو با مدیران صنعت برق، اظهار داشت: برای سال آینده در بخش تولید بنا داریم ۷ هزار و ۷۸۷ مگاوات افزایش تولید داشته باشیم که از این رقم ۳ هزار و ۲۶ مگاوات از طریق واحدهای حرارتی جدید، ۱۴۷۸ مگاوات از طریق تولید نیروگاه‌های صنایع، ۸۵۰ مگاوات از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، ۱۸۸ مگاوات از طریق مراکز تولید پراکنده و ۲ هزار و ۲۴۵ مگاوات نیز با ارتقای توان نیروگاه‌های حرارتی و رفع محدودیت‌های تولید محقق خواهد شد.

وی افزود: پیشتر فعالیت‌های مرسوم در سالیان گذشته برای عبور از اوج مصرف برق به این صورت بود که شرکت‌ها و نهادها به مدت ۸ ماه فعالیت‌های توسعه محور را در دستور کار خود قرار می‌دادند و در ادامه ۴ ماه نیز فعالیت‌های بهره‌برداری محور را در پیش می‌گرفتند، اما فعالیت‌های امروز ضمن اینکه آن فعالیت‌های سابق پابرجاست، بر دو شاخص مهم افزونگی کلیه فعالیت‌ها و نیز افزایش انعطاف پذیری در مقابله با هرگونه مشکل اعم از تحریم‌ها، حوادث طبیعی و… متمرکز شده است.

حایری خاطرنشان کرد: در بخش انعطاف پذیری، جهش در تولید برق برای زمان پیک، ارتقای واحدها و مدیریت تقاضا، افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت مورد تأکید است.

امسال ۶ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق افزایش یافت

وی با اشاره به اینکه در سال جاری وزارت نیرو موفق شد ۶ هزار مگاوات ظرفیت تولید را افزایش و ۷ هزار مگاوات نیز مدیریت مصرف انجام دهد، در رابطه با نحوه افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی اضافه کرد: از ۶ هزار مگاوات افزایش ظرفیتی که در سال جاری محقق شد، ۱۴۵۰ مگاوات آن مربوط به بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بود که ۲.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی به همراه داشت که بنا داریم این میزان را در سال آینده به ۲ هزار مگاوات برسانیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در رابطه با برنامه‌های صنعت برق کشور برای عبور از پیک مصرف سال آینده تصریح کرد: توسعه ظرفیت و ارتقای واحدها، افزایش پایداری گذرا و دینامیک شبکه، اصلاح اقتصادی صنعت برق و مدیریت میدانی هوشمند و پاسخگو از برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت برق در سال ۱۴۰۲ است.

تدوین ۱۴۰ برنامه برای عبور از دومین سال بدون خاموشی

وی همچنین در رابطه با جزئیات برنامه‌های صنعت برق در سال آینده که بزودی به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ خواهد شد، گفت: برای سال آینده نیز ۱۴۰ اقدام راهبردی برنامه‌ریزی شده که ۲۵ برنامه مربوط به بخش تولید، ۳۱ برنامه مربوط به مدیریت بخش مصرف، ۷۱ برنامه مربوط به رفع محدودیت‌ها در نقاط مشکل ساز و ۱۳ برنامه مربوط به همکاری‌ها، آگاه سازی و دیگر اقدامات ستادی است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در ادامه با بیان اینکه در بخش تولید بنا داریم در سال آینده ۷۷۸۷ مگاوات افزایش تولید داشته باشیم، اضافه کرد: از این رقم ۳۰۲۶ مگاوات از طریق واحدهای حرارتی جدید، ۱۴۷۸ مگاوات از طریق تولید نیروگاه‌های صنایع، ۸۵۰ مگاوات از طریق انرژی های تجدیدپذیر، ۱۸۸ مگاوات از طریق مراکز تولید پراکنده و ۲۲۴۵ مگاوات نیز با ارتقای توان نیروگاه‌های حرارتی و رفع محدودیت‌های تولید محقق خواهد شد.